17.8.07

Wat staat er op de planning...

Sommige aardbei-rijen hebben nu zowat hun derde seizoen achter de rug, en hoewel de planten op kleigrond wat langer behouden kunnen worden, zijn deze toch aan vernieuwing toe. Half augustus is een goede periode om de eerste uitlopers van de planten die al wat wortel hebben van de moederplant weg te nemen en zo snel mogelijk in de grond (eventueel een wachtbed) te plaatsen.

Het is wassende maan, goed om nog wat wortelgewassen te zaaien. Mijn wortelen hebben niet de allerbeste kiemkracht getoond (dus ik kan ze best wat dikker zaaien deze keer) maar ze hebben via de combinatieteelt met de ui-achtigen zoals altijd weinig (geen) last gehad van 'de vlieg'. Ze zullen het nu zonder de bescherming van de ui moeten doen, maar misschien is 'de vlieg' nu niet meer zo actief.

Vorige week heb ik de zomersnoei van mijn fruitbomen afgerond, ik had net een cursus gevolgd van Regionaal Landschap Noord Hageland maar dat was op jonge hoogstammetjes, toch wel wat gemakkelijker dan op drie jaar verwaarloosde halfstammen.
Het snoeien op zich wilde wel lukken maar een aantal gesteltakken waren al wat ver doorgebogen door een te zware dracht, waar andere takken dan weer te steil stonden (en sommige ondertussen al te dik om nog af te buigen). Dit weekend dus nog wat takken afbuigen en nasnoeien. Ik heb ook wat bruin karton 'besteld' - als ik nog wat tijd overheb kan ik mijn boomcirkels (koemest + karton + compost/mulch) al wat voorbereiden.

Eén van mijn tomatenplanten lijkt toch nog wat aangestoken met de aardappelziekte die eerder dit jaar nogal de ronde deed - de aangetaste bladeren volgen mekaar op, de vruchten worden snel overrijp (lees rot); waarschijnlijk geen slecht idee om de plant op te offeren, veel vruchten vallen er toch niet te plukken.


Ik heb nog een verwaarloosd aardappelveldje liggen - ik ga zien wat er daar nog te rooien valt - ik heb geleerd dat het soms weinig zin heeft om ze uit te doen omdat er toch niet zoveel opbrengst is, maar ik heb ook geleerd dat ze laten zitten ook niet altijd een meevaller is volgend seizoen.
Wat er tot dusver gerooid werd was boven verwachting en als het perkje proper is kan er nog een groenbemester gepland worden want zoals je weet : onbedekte aarde is slechter dan bedekt met 'onkruiden' of andere gewassen.

Waarschijnlijk zal ik hier en daar nog wel wat werk zien liggen (druivelaar intomen, gras afrijden, water geven, biertje drinken,...) dus de lijst kan wel langer, en het is niet zeker dat alles van de lijst afgewerkt wordt. In een stabieler seizoen zou dat ook niet erg zijn, dit seizoen kan dat betekenen dat je weer een week mag wachten om de lijst af te werken en dan kan de omvang van het tuintje me soms toch wat parten spelen... het is een 'aardige' hobby he mensen...

No comments: