21.8.07

tussen de buien...

Misschien toch nog maar eens op wandel door de tuin. De suikermaïs nog eens controleren op oogstklare kolven al verwacht ik er niet veel van : de meeste planten zijn maar kniehoog geraakt (de boer naast ons had mijn binnen voorgekweekte planten na ongeveer een week al voorbijgestoken - maar hij heeft wel verdacht veel witte bollekes gestrooid voor hij zijn maïs komen zaaien is - supermest? ), ik moet dus toch maar eens proberen te achterhalen wat er daar misgelopen is. De 'three sister garden' was trouwens over het algemeen wel hoopvol : de pompoenen hadden niks of geen last van de maïs, de bonen hebben wel weinig steun gehad van de maïs. Als de maïs volgend jaar wat beter zijn best zou doen dan is dit wel een systeem om te behouden.

cotinus coggygria aka pruikenboomGisteren ontdekt dat de Pruikenboom (Cotinus coggygria) die het thuis niet zo best doet (ziet er ongeveer hetzelfde uit als drie jaar geleden bij aanplant) in het voorjaar wel wat snoeien kan verdragen - en snoeien is groeien zoals ze zeggen. Dus dat is al iets voor de planning van volgend jaar. Maar ik denk dat ik hem dit jaar al wat ga helpen, want hij staat nu een beetje op een ongelukkige plaats : op een hele mooie plaats eigenlijk maar als het wat regent verzamelt dat plekje wel wat water en ik denk dat hij niet graag zo nat staat dus ik ga hem wat hoger zetten.

Winterrammenas is een snelle kiemer, gezaaid in het weekend en staat nu al te pronken op een mooie lijn die de doeltreffendheid van de preciesiezaaier nog maar eens aantoont : geen verdwaalde zaadjes buiten het spoor van twee centimeter breed en redelijk evenwichtig verdeeld - wel nog wat uitdunnen want uiteraard weer teveel gezaaid ;-)

En sinds gisteren hebben wij de broodbakmachine van de mama (die zich ondertussen graag oma laat noemen) in bruikleen. Bijna zo gemakkelijk als 'mijn' brood-zonder-kneden-brood (misschien later nog eens een apart berichtje met foto's), maar uiteraard niet zo lekker, al zal dat msschien gewoon nog een kwestie zijn van wikken, wegen en vooral timen (want als je iets te laat bent dan lijkt het gauw op een natte spons). Warm snijden is ook niet alles dus we gaan vanavond eens een bakken voor morgenvroeg. Het moet alleszins niet onder doen voor brood van de bakker, hoewel dàt brood aan bijna 2 euro per stuk er toch met kop en schouder bovenuit zou mogen steken; niet dus.

No comments: