27.8.07

druiven stekken

We hebben nogal wat in de Hagelandse wijn gezeten dit weekend; zaterdag op de wijnfeesten in Wezemaal en zondag op de kluisberg in Assent.
Bij de wandeling doorheen de wijngaarden kon ik de wijnboer nu eindelijk eens als representatieve bron vragen hoe het nu zat met die onderstammen. Ik stek al wel eens wat druivelaar en dat wil behoorlijk lukken (behalve met de stekken die ik in de zomer tijdens mijn verblijf in Italië steeds probeer te nemen), maar ik had al gelezen dat planten die uit stekken kwamen niet goed waren als de plant die op onderstam werden geënt.

De wijnboer vond dit uiteraard een zeer interessante vraag en zei dat zijn druiven op onderstammen uit Duitsland stonden om dat deze gecertificeerd waren zodat hij zijn appelatie kon krijgen op de wijnen - zonder dat certificaat kon hij wel wijn b(r)ouwen maar die moest hij dan verkopen onder huiswijn : zelfde wijn, voor het zelfde werk maar met minder opbrengst (financieel) : voor een professionele wijnboer is die rekening snel gemaakt.

De winter is uiteraard de beste periode om stekken te nemen met verhoute takken; snoeihout heb je dan toch met hopen. Dat is een voorname reden waarom mijn Italiaanse pogingen niet zo wilden lukken : je wil een vreemde plant in de zomer niet in het hout knippen natuurlijk want als je eens een druivelaar hebt zien bloeden dan aarzel je wel even om dit te doen, zelfs op stokken van een ander. Het is me al gelukt om te waterstekken op jongere scheuten maar slechts weinigen hebben het uiteindelijk gehaald; de enkeling die wil wortelen verliest nog wel eens zijn dikke waterwortelen bij het planten of haalt het na het uitplanten gewoon niet.
Nee, de eenvoudigste manier is gewoon wat snoeihout in een busseltje (elke tak ongeveer een knop of vier) half in te graven, beschut aan een noordermuur. In de volgende lente is het gauw duidelijk welke stekken gelukt zijn.

Misschien die wijnboer maar eens gaan helpen rond december-januari, en dan vooral tussen de bruine druiven (pinot gris) - of gewoon eens vragen dat ik tussen zijn snoeihout mag rommelen want de zomersnoei gebeurde in elk geval al machinaal; misschien dat de wintersnoei wat preciezer mag...
De wijnboer ligt dus blijkbaar niet wakker van het aantal bladeren voorbij de tros.

Nu heb ik mijn portie witte wijnen weer gehad, Hagelandse rode wijnen zijn nog niet zo in trek en terecht, ik heb één van mijn 'proefbonnekes' verknoeid aan een rode wijn (Regent, of Legend, ik wil er vanaf zijn, het was in elk geval "boegt").

Rode wijn, rode wijn, Kom laat ons vrolijk zijn
(Bram Vermeulen)

No comments: