21.8.07

heeft even geen zin

Je lijkt wel op een oude zeurkous als je maar doorboomt over het slechte weer maar vandaag ben ik op een moment gekomen dat ik het toch wel serieus beu begin te worden. Ik heb nog een half rijtje sla gezaaid en toen ik om 20u geen hand meer voor mijn ogen zag had ik alleen nog maar zin om binnen te kruipen. Misschien moet ik morgen maar wat taakjes bedenken die ik binnen kan uitvoeren. Opruimen bijvoorbeeld ;-)

Maar ook mijn oorwormbungalow's voor in de jonge boomgaard. Oorwormen doen de avond en nachtshift en eten graag jonge blaadjes en bloemblaadjes. Om die reden zijn de tuinders, die in de bloemen zitten, ze vaak liever kwijt dan rijk; vooral dahlia, clematis en chrysanten moeten er aan geloven. Voor de amateurfruitteler zijn ze echter "partners in crime" want ze lusten spinselmotten, aardvlooien, bladrollers en bladluizen, larven van bladmineermotten en de pruimenzaagwesp jagen ze de boom uit,... Hetzelfde middeltje voor beide doelgroepen : een omgekeerde stenen bloempot (plastiek wordt snel te warm binnenin) gevuld met stro. Voor wie de nadelen overwegen worden de oorwormen zo gevangen en vaak verbrand, voor wie van de voordelen wil genieten is het gewoon een handige schuilplaats 'kort bij het werk'. Zo valt de werkband niet stil als de lieveheersbeestjes ermee ophouden tegen de avond. Ploegenarbeid in de tuin, met jezelf als luie baas, de ideale wereld - de natuur aan het werk. En de chemische poedertjes kunnen weer wat langer in het tuincentrum blijven liggen.

No comments: