<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9217246699640755458\x26blogName\x3dtuinieren+in+tuin+en+moestuin+-+grow+...\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://the666bbq.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://the666bbq.blogspot.com/\x26vt\x3d-8781165311569762479', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
,
blog homepagina

Superfoods

Velen zijn op zoek naar het eeuwige leven en slikken op de vermoedelijke weg daarnaartoe een hele boel obscure pilletjes en poedertjes. Nochtans bestaan er genoeg gekende 'superfoods', gewone groenten en fruit die je overal kan krijgen waarvoor er voldoende wetenschappelijke bewijzen bestaan dat ze een grote invloed hebben op onze gezondheid of het voorkomen van ziekte - zonder neveneffecten. 

Om er maar een paar te noemen : bonen, (blauwe) bessen, brocoli (kolen), appelsienen, pompoenen, vette vis (zalm, makreel,...), soja, spinazie, thee, tomaten, kalkoen, noten, yohgurt, appelen, (donkere) chocolade, wijn. Soms denkt men wel eens dat deze superfoods goed verborgen exotische schatten moeten zijn om goed te zijn, zoals de nieuwe hype rond de goji bessen, maar zoals je ziet kunnen de meeste superfoods gewoon in eigen tuin geteeld worden - en daar zijn ze uiteraard nog gezonder : geen chemie als je dat niet wenst, en van het veld de pot in.
Antioxidanten zijn hierbij de magische rode draad, met daarnaast de vitaminen en omega3.

Kolen, je houdt er van of je houdt er niet van, hebben nog een kleine nota in de kantlijn : wanneer je ze kookt verdwijnen de goede stoffen die ze bevatten in het kookvocht. Als je dat kookvocht niet gebruikt in je bereiding kan je ze beter stomen of microgolven.

Misschien heeft niet iedereen de plaats om een grote (wal)notenboom in de tuin te zetten, maar een hazelnotenstruik (groen, rood) kan een mooie achtergrond vormen of een schaduwplekje maken in het kippenhok, of de composthoek verstoppen ... of een combinatie van.

Nu maar eens op zoek gaan naar die Tibetaans Goji bessen uit de Himalaya : baat het niet, dan schaadt het niet.