22.2.08

to fiets or not to fiets...

Vandaag getankt voor 70 euro en hiermee heb ik blijkbaar toch een psychologische drempel geroerd. Er is 'budgettaire ruimte' om te blijven tanken en ik ga niet huilen bij de pomp maar ik vind dat toch aardig duur worden voor wat het is. Dat biedt perspectieven voor de alternatieven uiteraard. Ik ga morgen eens een plooifiets uitproberen, de strida, ziet er even comfortabel uit als de andere plooifietsen (ahum) maar heeft wel iets. En het heeft een kevlar ketting, geen olie dus geen vuile vingers. Met een vouwfiets is dat gratis treinabonnement wellicht wel een te overwegen optie, alleszins goedkoper. Ik was eigenlijk in blijde verwachting van de vouwfiets van de KULeuven, die ze in het 2WD project in de aanbieding hadden. Ze hebben er de nationale pers mee gehaald maar die combo (trein+vouwfiets) hebben ze ondertussen om God weet welke reden weer uit het project geschrapt - waarschijnlijk om dezelfde reden waarom ze geen fietsvergoeding aanbieden : te duur (ondanks ruime sponsoring van één van de zes regeringen die we rijk zijn).

Bandieten zijn het trouwens die regeringen. Blijkbaar is het aanvragen (en bekomen) van renovatiepremies voor het huis een nogal makkelijke trigger om het kadastraal inkomen nog eens te schatten - je krijgt dan misschien wel een leuke premie om de gevel op te kalefateren, je dak te vernieuwen, te isoleren, ... maar op termijn ben je die eigenlijk weer netjes aan het terugbetalen via een cocktail van belastingen die ons land rijk is (belasting op witwerk, kadastraal inkomen, ...). Dit vertellen ze natuurlijk nooit in hun communicatie, zelfs niet in de kleine lettertjes; en ik blijf toch een beetje achter met het gevoel 'bij het pietje gepakt te zijn'. En dan maar schrikken dat 'de burger' geen vertrouwen meer heeft...

Gisteren nog wat lange krantenrolletjes gedraaid, zoals meestal bij de tv, zowat het 'breien voor vreemde mannetjes' : rechts rechts rechts (niks te averechts) en klaar. Een goede 10cm hoog, goed voor erwten, bonen en maïs (je kan ook 'root trainers' kopen maar waarom zou je als je ze zelf kan rollen). Ik ben er niet helemaal uit of ik naast de zoete maïs weer popcornmais ga zetten dit jaar - een soort met zeer mooie ronde korrels maar mijn eerste poging om er popcorn van te maken deed de pan bijna onherstelbaar zwart uitslaan en wel zo indrukwekkend dat er nooit een tweede poging is geweest. Waarschijnlijk waren de korrels nog niet voldoende gedroogd maar die hypthose wil ik graag in iemand anders casserole aan de tand voelen.

No comments: