12.2.08

Aquarellen voor beginners

Het eerste aquarel voor punten (Rococogeïnspireerde parterre met schelpfontein voor de lessen tuinkunst) is een feit maar mijn aquarel-skills zijn nog niet 'het je dat' - ze staan nog niet op punt. Waarschijnlijk heb ik ook niet de beste materialen gebruikt. Het papier was alleszins geen speciaal aquarelpapier (dat had ik wel liggen maar ik was te lui om het op maat van de printer te snijden), en de aquarelpotloden deden het ook altijd niet even consequent. Wat ik zeker moet onthouden is dat een verdwaalde korrel van een andere kleur (in een lichter vlak) WEL kwaad kan als je er met je penseel met water voorbijkomt.

De voegen zijn bijna uit de gevel, de helleborus is in elk geval begraven in de voortuin - was het niet onder het stof dan was het nu wel onder het materiaal. Maar er komt toch schot in de zaak, deze week kunnen ze al gaan zandstralen en misschien zelfs al beginnen voegen. Morgen nog snel een deur (twee deuren) maken in het bovenste verdiep van de d(r)ruivenkot zodat we weer wat stenen over hebben om hier een daar een slechte steen te vervangen; misschien kan ik dan ook al de erkers uittekenen. Morgen ook maar eens naar de ijzerhandel gaan voor de buizen van de balustrade want het zal weer subiet zomer zijn (of zomers genoeg om het dakterras in gebruik te nemen).

Lang getwijfeld of ik nu het gras maar eens niet moet beginnen afrijden, vanaf 6 graden heeft het zin om te groeien, en die 6 graden halen we ruimschoots. Ik ben er nog steeds niet uit.

In de kruidtuin staat de Acer rubrum als een kerstboom te blinken met al die rode bloempjes op elk uiteinde van een takje. De narcissen toeteren met hun gele hoorns de zon tegemoet. De knoppen van de Magnolia soulangiana wollen op. Bijen vliegen af en aan in de bijenkasten, ze hebben blijkbaar geen last van de varroamijt (Varroa destructor). Ze proberen blijkbaar een virus te vinden om de mijt te doden (en de bijen uiteraard niet) want blijkbaar is het beestje nogal resistent geworden aan de chemische bestrijdingsmiddelen. Hopelijk hebben ze gelijk en is het echt die Varroamijt (je kent maar beter je tegenstander) want in Amerika ziet men al jaren een mysterieuze bijensterfte (Colony Collapse Disorder); en zoals Einstein al zei : "als de bijen uitsterven heeft de mens nog drie jaar te leven" want we gaan niet met zijn allen gewapend met een pluim of een elektrische tandenborstel al ons fruit en groenten zelf bestuiven (niet lachen, maar in de serre doe ik het wel).
Vinca minor heeft al een paar aarzelende paarse bloempjes op haar ranke takken.

Morgen dringend nog wat peperzaailingen verplanten want ik sta weer een paar dagen achter, en volgende week moeten de tomatenzaadjes de kast in kunnen.

No comments: