21.10.09

de perfecte middagpauze

Wat doet een werkende mens zoal tijdens zijn middagpauze ? Dineren en lameren staan zeker in de top 5, gevolgd door over-de-middag-commiskes of een terraske, en een enkeling gaat al eens wat zweten door te sporten of middels een snelle wip (maar dan neemt die enkeling beter minstens nog één iemand mee want op uwen allene dan zijt ge maar een vies manneke, toch op uw werk...).
Eén Belg op vier neemt niet elke dag een pauze, en één Belg op tien neemt zelfs nooit een pauze.

Zelf kan je me wel eens in een winkel treffen (kijken want het meeste koop ik online), of ergens op mijn ronde door de Kruidtuin maar vandaag heb ik een perfect alternatief gevonden. Met de camera naar het bos, één van de bossen die op wandelafstand van de werkplek liggen. Onderweg de zakken volladend met kastanjes waarvan er een groot deel weer "verdwijnen" tussen de fourageerplaatsen.

stuifzwam (Lycoperdon pyriforme)
(stuifzwam - Lycoperdon pyriforme)

Eerder deze week had ik een aantal interessante plekken gevonden (hors piste) met mooie paddestoelen en daar heb ik er vandaag al een aantal van getrokken (als je niet zo heel veel tijd hebt is zo'n voorbereiding wel meegenomen). Nu kan ik in het weekend gaan wandelen met het gezinnetje zonder camera of toch zonder "w817, ik ga nog eens ene zo proberen".
Als je wil weten welke paddestoel je tegenkomt zonder dat je daarvoor heel veel prentjes moet gaan vergelijken kan je deze eenvoudige determinatietabel voor paddestoelen eens uitproberen.

vliegenzwam (Amanita muscaria)
(vliegenzwam - Amanita muscaria)

De foto's zijn getrokken met de +1+4 en de +2 voorzetvergrootglazen (25 euro voor een setje), wel ok voor de eerste stappen richting macro (en macro lens).
Het was ook de bedoeling dat ik mijn budget gps tracking speelgoedje ging meenemen (travelhoney) zodat ik deze lokaties kon vastleggen (voor andere liefhebbers) maar die was ik weer vergeten (later dus).
Ik had wel nog een statiefje mee of toch iets wat daar moet voor doorgaan, maar dat was op z'n laagste stand onbruikbaar wegens nog te hoog (dit statief is eigenlijk altijd onbruikbaar maar af en toe beter dan niets). Een deftig statief "staat" stellig bovenaan mijn buy-a-licious lijst, één van de lijsten in het leven die nooit af zal zijn.

vliegenzwam (Amanita muscaria)
(vliegenzwam - Amanita muscaria)

Doe ook eens iets anders tijdens de middag en ... gun je scherm daarbij ook eens een pauze.

vliegenzwam (Amanita muscaria)
(vliegenzwam - Amanita muscaria)

6 comments:

marleen said...

Een welbestede pauze!
De paddenstoelen staan er mooi op en bij de laatste dacht ik toch echt aan een plak gerookte zalm met plukjes citroenboter.....;-))))

Anonymous said...

Ik ken niets van fotografie, maar die laatste foto vind ik buitengewoon mooi; er komen vanzelf allerlei sprookjes in je hoofd op als je dat ziet. En wandelen tijdens de middagpauze is inderdaad een perfect idee, al is een bos op wandelafstand natuurlijk niet voor iedereen weggelegd...

the666bbq said...

ik ken daar ook niks van maar ik vind het wel steeds leuker ;-)

Ik moet bekennen dat ik er wel vaker ging wandelen (dat bos - Heverlee bos - meestal tijdens de herstperiode omdat daar veel kastanjebomen staan onderweg) maar het is pas MET camera dat je de tijd neemt om de dingen eens echt te bekijken. Dat groepje stuifzwammen stond bijna op het pad maar ik denk dat de meeste wandelaars er (zoals de oude ik) gewoon aan voorbij stappen met in het beste geval een vluchtige "ah, champignons".
Ik dacht dat ik een vliegenzwam wel kende, rood met witte stippen ... maar als je dat dan van heel kortbij bekijkt is dat echt straffen toebak.
De natuur kan schoon zijn he ;-)

Unknown said...

Vliegenzwammen heeft ook iets sprookjesachtig ik was van ' weekend zo blij als een klein kind, zie daar vliegenzwammen in onze hof! zo schoon!

the666bbq said...

@Lotte, en je kan ze precies ook in 't wit krijgen heb ik gezien op dat nieuwe plekje (http://the666bbq.blogspot.com/2009/10/de-perfecte-middagpauze.html)

Unknown said...

sjiek albino-vliegenzwammen! Heb zelf geen geo-tracker-dink en we geraken nog steeds niet van ons erf, en gelukkig lopen we daar ook niet verloren :)

Ik heb wel die handige determinatie lijst afgedrukt, dus van't weekend op pad in eigen hof!