25.10.09

Da kannekik ni pikke, ni pikke, nie pikkeleuh dedju ...

Vlezige pepers, die met pak aan, bewaren niet zo denderend goed. De dunwandige pepers (meestal de wat hetere soorten) laten zich spontaan (ver)drogen. De meest voor de hand liggende manier om ze te bewaren is versnipperen en invriezen maar het kan ook anders. Eén van die alternatieven is pickelen. Dus Clement, Aar joe reddie voor te pickeleuh ?? Jalapeno Pickles.

jalapeno pickles ingrediënten

- Jalapeno pepers
- wortelen
- look
- zilveruitjes (Ja Bea, I lie and I cheat, maar toch niet te dikwijls)
- rode en witte chalot (compensatie voor de zilveruitjes ? misschien)
- witte wijnazijn (met dragon)
- peper en korianderbollekes
- laurier

Wortelen en pepers in schijfjes, even aanstoven met wat knoflook en chalot. Azijn koken (eventueel met wat suiker als het zoetzuur mag zijn). Bokalen afvullen met de pepers, zilveruitjes, bollekes en laurier, en bokalen verder volgieten met de azijn.
Moeilijk was dat weer niet. Alleen zien dat je de azijn niet te lang laat inkoken want dan heb je misschien te weinig voor je bokalen (gelukkig had ik nog een fles rode wijnazijn en de azijn van de zilveruitjes achter de hand).
Best een week wachten om erin te vliegen heb ik ergens gelezen; en dan te bewaren tot... tot ze weer groen zien zeker (of ietske vroeger als je je werkverzuim zo laag mogelijk wil houden) ??

jalapeno pickles potten

Vrijdag eens een andere definitie van "Mosselen natuur" geprobeerd : "ik ga naar de moestuin en neem mee wat de natuur op dat moment te bieden heeft". Venkel (begint last te krijgen van de kou wel), knolselder, chinese kool, ui, wortelen, paprika en een geut Martini bij gebrek aan pastis, een variatie op wat bij Vital de mosselman in Leuven vroeger 'mosselen op grootvaders wijze' heette. Maar lekker, lekkerder dan gewone mosselen natuur. En eens geen frieten maar (bio)brood met een slaatje als toespijs, geraspte knolselder met het fijnere blad van de chinese kool, appelen, gember en mayonaise; verslaat de klassieke Waldorf met gemak. Nee, ik heb de frieten niet gemist. Was het al maar weer vrijdag.
Ah, nee vrijdag gaan we naar Katzenjammer in Dranouter, de Noorse kruising tussen Laïs en The Levellers, multi-instrumentalisten met ballen. Omdat we dan toch aan de andere kant van het land zitten en kaarten hebben voor de fototentoonstelling van Vanfleteren (Portretten) in Circus Mahy in Gent blijven we een beetje hangen... kent er iemand misschien nog een leuk eetadresje in Gent ??

12 comments:

Moustache said...

Ziet er jammie uit. Ik heb dit jaar voor het eerst de pure zilveruitjes variant gemaakt. Wel een Jalapeno erbij. Nu zo een 3 maand geleden dus denkelijk klaar om te gebruiken.
Wat de mosselen betreft, ik heb woensdag ook de moestuin geplunderd en vooral die venkel erbij is me heel goed meegevallen. Ik doe er ook een puntje chilipoeder bij.

Anonymous said...

Klinkt heerlijk, die mosselen!

In Dranouter kan je ook heerlijk eten hoor; boterham met beleg (uitgebreid), of even afzakken naar Watou voor 'een schelle van de zeuge'. In het algemeen is uit eten in de Westhoek een pak gezelliger dan in Gent, zeg ik maar even in alle ongenuanceerdheid.
Als je fan bent van italiaanse slowfood is Trattoria San Marco een aanrader, vlak bij de vrijdagmarkt. Is wel zonder poespas. En zeker te reserveren.

the666bbq said...

zeer lekker, zeker eens proberen...

in de pot van papa zat uiteraard ook een hele lemon drop, en daar is geen druppel limoen mee gemoeid ;-), ik kan me dus wel iets voorstellen bij dat mespuntje chilipoeder...

mmmmh, die slowfood klinkt ook al ok.. (fan van Italiaans, hoe heb je dat zo kunnen raden ??)

Anonymous said...

Bijvoorbeeld omdat je foto's van een reis naar Italië op je blog zet :-)

Ik heb de naam trouwens verhaspeld: 't is Marco Polo Trattoria, niet San Marco...

the666bbq said...

;-)

ahah, daarmee vond ik hem nie... merci voor de update.

marleen said...

Dit is vast shocking voor de junkfood eters....!
Een geweldige aanblik- de smaak druipt van het scherm af...;-))))

bart said...

mooi hoor, die potten inmaakdingk. Maar valt dat nog te eten achteraf, vraag ik mij dan af? :-)
(zei de man met de grote diepvries en weinig glazen bokalen)

the666bbq said...

Inmaken 'sans-gel' moet vanuit ecologisch perspectief toch een eerlijke kans krijgen vind ik ;-)
We zijn het zo gewoon geworden om alles in die witte kist te stoppen (maar het zijn wel energievretertjes he, zonder maar ook met zonnepanelen op het dak).

ik heb net ook nog de grootsten A++ diepvries die er te krijgen was bijgekocht en voor dit peperding is den eerste keer maar ... het lukt toch met rode biet, de confituren zitten in hetzelfde schuitje en ik zou de halve diepvries nodig hebben voor de tomatensaus als ik de essence niet apart in bokalen zou bewaren. Halen alle bokalen het einde van het seizoen ? dat is misschien niet zo zeker als met de vriezer. Maar ik vind het soms erger om in het nieuwe seizoen een halve schuif prei weg te gooien om plaats te maken voor de nieuwe prei, dan dat ik een bokaal moet weggooien omdat hij niet lang genoeg vers was. En, en, en ... dit soort ringetjes lenen zich beter voor op de nacho-cheese dan ontdooide ingevroren prutpepers want daar gaan ze wel op lijken als ze uit de vrieskast komen ;-)

bokalen heb ik ook altijd te weinig, dat nadeel heb je als je geen confituur of tomatensaus meer hoeft te kopen...

Pompoenen (ik heb onthouden dat je daar geen echte liefhebber van bent) zijn nog gemakkelijker, die bewaren tenminste een redelijke termijn in eigen verpakking....

Anonymous said...

Het ziet er in ieder geval al leuk uit, en als het ook nog eetbaar is. Dan is dat meegenomen !!

En ja heel herkenbaar...zo'n volle diepvries!
Al ben ik een voorstander van vers!

the666bbq said...

daar ben ik eigenlijk toch redelijk gerust in; ze waren toch nog lekker toen ze uit de pan kwamen, en de bokalen deden netjes "pop" bij het afkoelen dus die zitten wel goed dicht.
En terwijl ik me afvraag of ik azijn wel zo lekker vind zie ik al die toepassingen zo snel voorbijflitsen (juintjes, biet, tomaten met juin, augurken, haring, ...) dat ik amper kan volgen met slikken... arme Pavlov.

Vers heeft uiteraard de voorkeur maar we kunnen niet zoals in Peru 12 maanden op een jaar asperges telen, en als dat wel zou lukken zou ik het ook niet zien zitten om een half jaar alleen maar bonen te fretten ;-) Spreiden is de boodschap... en ja, ik hoor het jullie denken, doseren bij aanplanten ook ;-) maar het oogst en verbruikseizoen van pepers en paprika's zou kort zijn hoor...

warre said...

... KOMKOMMERTIJD op de reep is een wreed lekker veganistisch all-you-can-eat restooke ... mss iets platter maar de beste frietuur van België: de FRIETKETEL in de papegaaistraat ... een leuk restooke is ROOD in de sleepstraat ( allemaal te googelen ) ... enjoy

the666bbq said...

en zelfs googlen hoefde niet want je had de linken er al netjes bij gezet, bedankt Warre.

trouwens ik heb me van week vergist ;-) dus ik heb nog een week extra om samen met jullie adresjes te sprokkelen ... laat dus maar komen. De italiaan van appelboom staat nog op steeds op één, nipt gevolgd door rood van Warre...