3.10.09

Bloemenweide - eerste jaar

Als ik AnneTanne haar lijstje zie opmaken van de soorten die ze dit seizoen in haar bloemenweide aantreft(/trof), en daarbij ook de evolutie van de soorten in kaart brengt, dan kan ik alleen maar jaloers, vol hoop en in blijde verwachting van een gevestigde bloemenweide een beetje amateuristisch spieken op mijn zaadmengsels (de meeste ken ik wel, de lessen plantenkennis waren WEL ok bij Syntra, maar dat wil niet zeggen dat ik ze allemaal meteen zou kunnen benoemen). Bij mij is dus alles status : I, zonder meer.


Verwilderingsmengsel :

duizendblad - Achillea millefolium
agrimonie - Agrimonia eupatoria
bolderik - Agrostemma githago
witte dille - Ammi majus
engelwortel - Angelica
hondskamille - Chamaemelum nobile
leeuwenbek - Anthirrhinum majus
goudsbloem - Calendula officinalis
korenbloem - Centaurea var.
muurbloem - Erysimum cheiri
wilde chicorei - Cichorium intybus
fuchsia - Fuchsia ??
meisjesogen - Coreopsis verticillata
vogelogen - Coreopsis lanceolata
ridderspoor - Delphinium
anjer - Dianthus ?
vingerhoedplant - Digitalis purpurea
satijnbloem - Dimorphotheca sinuata
zonnehoed - Echinacea
slangenkruid - Echium vulgare
kokardenbloem - Gaillardia Aristata
weise walstro - Galium album
echte walstro - Galium verum
zomerazaleas - Godetia ?
gipskruid - Gypsophila muralis
nachtviool/damastbloem - Hesperis matronalis
scheefbloem - Iberis sempervirens
woekerbloem - Chrysanthemum ?
judaspenning - Lunaria annua
blauwe vlas - Linum usitatissimum
rode vlas - Linum grandiflorum
rode weiderik - ??
wilde malve - Malva sylvestris
echte kamille - Matricaria recutita
reukloze kamille - Matricaria maritima subsp. inodora (Tripleurospermum maritimum)
vergeet- mij-niet - Myosotis
liefdesbos - ??
juffertje- in-t-groen - Nigella damascena
(middelste) teunisbloem - Oenothera biennis
klaproos - Papaver rhoeas
kleine bevernel - Pimpinella saxifraga
salie - Salvia officinalis var.
zeepkruid - Saponaria officinalis
anjer silene - ??
dagkoekoeksbloem - Silene dioica
en andere...


Zomerbloemenmengsel, ongeveer een vijfde van het totale mengsel, "voor de snelle impact" :

korenbloem - Centaurea
bolderik - Agrostemma githago
kattestaart - Lythrum salicaria (cave culturele verwarring ?)
wilde dille - Ammi majus
chrysant/margriet - Chrysanthemum
leeuwenbek - Anthirrhinum majus
goudsbloem - Calendula officinalis
chinese aster - Callistephus chinensis
muurbloem - Erysimum cheiri
woekerbloem - Chrysanthemum ?
fuchsia - Fuchsia ?
koreander - Coriandrum sativum
meisjesogen - meisjesogen - Coreopsis verticillata
hazelaar - ????
hondstong - Cynoglossum
ridderspoor - Delphinium
satijnbloem - Dimorphotheca sinuata
slangenkruid - Echium vulgare
vogelogen - Coreopsis lanceolata
zomerazaleas - Godetia ?
gipskruid - Gypsophila muralis
zonnebloem - Helianthus annuus
strobloem - Helichrysum arenarium
scheefbloem - Iberis sempervirens
grote margriet - Chrysanthemum indicum
zilverkruid - Dryas octopetala ? Dryas suendermannii ?
blauwe vlas - Linum usitatissimum
rode vlas - Linum grandiflorum
koekoeksbloem - Lychnis flos-cuculi
reukloze kamille - Matricaria maritima subsp. inodora (Tripleurospermum maritimum)
wilde malve - Malva sylvestris
nigelle - Nigella arvensis
juffertje- in-t-groen - juffertje-in-t-groen - Nigella damascena
klaproos - klaproos - Papaver rhoeas
bijenweide - ??
praalwinde - Convolvulus
zonnehoed - Echinacea
anjer silene - ??
Komkommerkruid - Borago officinalis
Cosmos var.
en andere...

Met overlap dus zo blijkt. Daarbij uiteraard nog een heleboel 'usual suspects' (netels, boterbloem, akkerwinde,...en hennig wat soorten grassen; kweekgras zal ik wellicht nooit zien vertrekken maar naar 't schijnt kan je daar gezonde cocktails mee maken).
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeer tevreden over het resultaat, al zal het misschien geen bloemenweide 'pur sang' zijn, de bloemenweide heeft boven elke verwachting gepresteerd, en mag dus blijven (als ze wil). Een aantal soorten (tweejarige,...) zullen zich in het eerste jaar nog niet in vol ornaat getoond hebben maar over het algemeen was ik echt tevreden over de impact (een uitbundige Monet zonder clownesk over te komen), en dat vonden ook de meeste bezoekers die de bloemenweide (in de breedste zin van het woord) eindelijk toegepast zagen. Want er werd al jaren over gezeurd en geschud, "geprombeerd" met busjes en zakjes uit de verkeerde winkels, met een verkeerde voorbereiding en dus verkeerde resultaten.

Ze heeft haar doel in geen geval voorbij geschoten : na het (bikkel)harde labeur om de weide af te schrapen is het achterste stuk geen enkele keer gemaaid dit jaar, en niemand (geburen incluis) had daar erg in (denk ik). Meer tijd voor andere dingen en niet onaardig om naar te kijken (hou er dus rekening mee dat je een deel van de verworven tijd gebruikt om naar te bloemenweide te gapen), perfect dus als je zo'n lap grond liggen hebt die daar wat ligt te liggen en waar je echt tegen op ziet om het te onderhouden (wacht daar te lang mee en het wordt een nog vervelender karwei) en waar je verder misschien zelfs niet naar omkijkt. Daar heeft niemand, zelfs de beestjes niet, iets aan.
Ik moet me wel nog eens deftig informeren wanneer ik ze maai en hoe hoog (zonder vaste planten en tweejarige misschien vroegtijdig "te nekken"), maar ik zou het jammer vinden als ik ze nu al moet maaien want ze ligt er nog 'leuk' bij. Hoe lang mag het maaisel blijven liggen voor het afgevoerd wordt; heel even of hebben ze al genoeg zaad geworpen en mag alles eigenlijk meteen afgevoerd worden (afvoeren en niet bijmesten is beter voor het behoud van de bloemen tegenover de grassen en andere woekerkruiden). Kortom, alle adviezen daaromtrent zijn welgekomen (terwijl ik er zelf wel een hele halve les over heb gehad ;-) dekke toch ).
Ik ben ook benieuwd welke bloemen er volgend jaar opnieuw of nieuw bijzijn, welke verdrongen worden en of de bloemenweide op termijn wat stand houdt. Op basis van mijn zeer korte experiment kan ik alleen maar zeggen : DOEN !!



En terwijl ik zo door mijn fotoalbums bladerde zag ik dat ik veel te weinig foto's van de bloemenweide getrokken heb terwijl ze wel een paar rollekes digitale film verdiende. Volgend jaar beter.

Update: Met dank aan natuurpunt : (zoals ik dacht) niet te kort maaien bij meerjarige mengsels (ongeveer 10cm) om de rozetten niet te storen, zo omstreeks half september, begin oktober. Moet ik maar eens gaan inplannen dan ... zonde van de bloemen wel, misschien moet ik er maar tussendoor slalommen bij het maaien.

2 comments:

bart said...

Mooi resultaat inderdaad. Ben ook benieuwd wat dat volgend jaar zal geven. Dat afschrapen, heb je dat met de spade gedaan? Daar ga ik me dit jaar (voor een tiental vierkante meter) ook aan wagen.

the666bbq said...

met de spade gelukkig niet (dat heb ik vrijdag wel gedaan met een stukje van de poeder-, kurk- en baksteendroge voortuin en ik heb er een lelijke tendinitis aan overgehouden in de schouder).

Ik heb de wei eerst zo kort mogelijk afgereden. En ben dan met een gehuurde verticuteermachine in alle mogelijke richtingen beginnen rijden tot ik bijna uitsluitend nog blote grond zag ;-) Daar is het ding misschien niet voor gemaakt maar die toestellen in de verhuur kunnen wel tegen een stootje (uiteindelijk doe je wel waarvoor ze gemaakt zijn maar zou je bij een gewoon gazon al lang gestopt zijn). Met mijn eigen elektrische verticuteermachine van de 4 letterketen heb ik de grond daarna (lees een week of twee later) nog wat losgereden zodat hij volledig klaar lag om te zaaien. Het schraapsel hebben we uiteraard opzij gelegd, anders waren we er veel gemakkelijker een paar keer met de freesmachine over geweest, maar zoals je weet frees je dan "groenmest" de grond in en dat willen we net niet bij de aanleg van een bloemenweide.

Had de weide er wat strakker (en toen droger) uitgezien dan had ik misschien liever een zodensnijder geprobeerd, alhoewel, die dingen zijn wel een stuk duurder om te huren en dan ben je wel een tijdje bezig voor je een redelijk stuk hebt afgeplagd en afgevoerd. Maar op die manier ben je misschien wel van een aantal residente storende grassen af.