14.4.08

toeval bestaat niet...

kievitsei en mereleiToeval bestaat niet en het was te mooi geweest als het geroofde eitje bij de kievitseitjes (Fritillaria meleagris) ook een kievitseitje was; even snel googlen leerde al snel dat het een merelei was.

Het graven viel niet echt mee. Enkele helpers hadden in al hun enthousiasme besloten om wat puin onder te graven en die 'historische vervuiling' bleek nogal in de weg te zitten, de zandschop ging er niet echt vlot door.
In principe goed dat ik er op uitkwam want ik wist niet dat de toestand zo erg was. De leifruitbomen die daar geplant moeten worden waren daar waarschijnlijk ook niet gelukkig mee geweest. Met mijn compost-zeef-bed-ressort (één van de beste recuperatie-tuin-investeringen die ik de laatste jaren heb gedaan) kon ik vrij eenvoudig puin en grond weer scheiden maar het blijft een gedoe. Ik zal nu wel wat extra compost en/of grond moeten voorzien.

Dat maakt wel dat het mooie weekend grotendeels op ging aan de graafwerken en ik had nog wel wat dingetjes op mijn 'todo' lijstje staan. De buxusbollen hebben ook nog een voorzichtige snit gekregen, één van de volgende dagen ga ik er nog wel eens door maar dan wat meer 'in de diepte'. De graskanten werden getrimd met diezelfde Engelse buxusschaar en daar ben je dan wat langer mee bezig dan het maaien zelf. En toen ik daar zo zat, met mijn hoofd gevangen in de bessenstruiken zag ik een rosse hommelachtige bij die gelukkig meer aandacht had voor de bloempjes dan voor mijn weinig mobiele hoofd (ik denk dat het een vosje was, de Andrena fulva).
Ik weet dat er 'handige' kantenmaaiers bestaan maar lans de afsluiting en rond planten moet je toch altijd 'met de hand' afwerken en dat komt dan ongeveer op hetzelfde neer - om van het geworstel met 'den draad' nog maar te zwijgen.

Een andere goede investering voor de tuin was de weedpull, waarmee je onkruid in het gazon moeiteloos uittrekt met redelijk wat wortel als je geluk hebt. Hoewel die investering minder en minder nodig blijkt want je moet al goed speuren om nog iets te vinden (behalve aan de kant van één gebuur ahum ;-)).

1 comment:

Dini said...

Leuke site, ik zal hem zeker vaker bezoeken.
Dini