6.9.07

bike@work

De KULeuven heeft een project op wielen gezet om tegemoet te komen aan de jarenlange smeekbedes (en terecht) om de fietsende werknemers te vergoeden, met de projectnaam 2WD. Ze hebben gekozen voor de goedkoopste oplossing : geef iedereen een fiets. De Belgische Staat vond dit dom idee een leuk idee en sponsort zoals zij dat graag doet bij domme onnozele ideëen. Het zullen voornamelijk de opportunisten zijn die voorheen nog niet met de fiets kwamen die gretig op deze fiets gaan springen; het zijn waarschijnlijk diezelfde opportunisten die er ook het eerst mee zullen ophouden - iemand die op minder dan 7 (velen zelfs 4) km van de werkplaats woont zal ook na het kado voldoende (dezelfde) uitvluchten vinden om toch maar niet met de bedrijfsfiets te gaan. De regelmatige fietsers hebben al geïnvesteerd in een goede, sportieve, comfortabele, veilige fiets en zullen deze 'extra' fiets met gemengde gevoelens ontvangen. Ik doe zelf 20 km enkele rit als ik met de fiets kom, en doe dit op een mtb die uitgerust is om het goed op de weg te doen (slicks, mini-geïntegreerde-achteruitkijkspiegel,...); er staan thuis al drie fietsen en daar komen er nog minstens twee bij 'voor de kinders' - geen plaats dus om nog een extra fiets te stallen. Ik zie die afstand ook niet goed zitten op een stadsfiets, recht tegen de wind - dan duurt het me te lang.
Het onderhoudscontract is in mijn ogen ook een dode mus; ik onderhoud mijn fiets al jaren zelf en buiten een occasionele druppel olie, om de zoveel jaar eens nieuwe remblokken (6 euro), een nieuwe binnenband (3 euro) of zelfs een buitenband (14 euro), het is nu niet iets waarvoor je de eerste-keus biefstuk moet laten.
Voor de lange afstandfietsers (> 7km?) is er een alternatief pakket : een plooifiets in combinatie met een treinabonnement. Det lijkt me ook nogal een gedoe, hoewel ik het overweeg : kwartiertje fietsen, 10 minuten overvolle bakvistrein met fiets tussen de benen, kwartiertje fietsen... misschien als ze de cannondale ON (of hier de volledige projectpagina van deze concept-bike) in dat pakket gooien.

No comments: