24.9.07

the autumn leafs

drift by my window... de zomer pakt zo stilaan zijn biezen, en maakt plaats voor herfst met al zijn kleuren en een krakende winter die alles zuivert. Althans dat is de theorie, waarschijnlijk wordt het weer gewoon een halfjaar seizoensloos grijs strontweer.

Het inschatten wanneer iets oogstrijp is, is misschien wel het moeilijkste van het moestuinieren, dit weekend weer twee pompoenen en een meloen 'verloren' aan de natuur. De kippen doen er hun voordeel mee, dus het is geen echt verlies, maar het blijft jammer. De kolen mogen ook wat extra aandacht krijgen nu, want rode en witte kool kunnen best voor de vries geplukt worden. Er kan nog veel geoogst worden dus het wordt waarschijnlijk tijd om nog eens een nieuwe 'echte' vriezer aan te schaffen.

Het wordt ook stilaan tijd om de bedden leeg te maken en voor te bereiden op het nieuwe seizoen. Ik heb op kapaza nog een paardeboer in de buurt gevonden waar je gratis mest kan halen dus het wordt tijd dat de trekhaak op de wagen komt. Ik ben eigenlijk weer te laat voor groenbemesting maar wel nog goed op tijd om de onkruiden onder te graven en de grond al wat in winterbedden te leggen - weldra wordt de zware grond te nat om te bewerken zonder risico op schade (aan rug en grondstructuur). De winterbedden maken echt een verschil op onze zware grond.
De twee laatste perkjes die in circulatie worden genomen worden kortgemaaid en afgedekt met karton en mest of compost zodat ze zonder veel moeite in het voorjaar kunnen worden omgespit. Het verwijderen van de graszoden wanneer je een stukje grasland voor het eerst in gebruik neemt is een veel te zwaar werk dat met wat planning kan vermeden worden.

Zondag nog eens het pad gekruist met een hoornaar, een indrukwekkend stukje natuur. De eerste keer ik met zo'n steroïden wesp in contact kwam zat ik met de broek op de enkels op mijn porseleinen troon, niet echt de meest comfortabele manier om kennis te maken met de soort. Ondertussen weet ik dat het vrij rustige beestjes zijn, die niet zo geïnteresseerd zijn in zoetigheden en doorgaans ook niet zo agressief uit de hoek kunnen komen zoals de gewone wesp tenzij je te kort bij de nest komt. Ik heb een vermoeden dat we misschien zo'n nest gaan vinden als we een groendak gaan leggen op de bovenste verdieping van het d(r)uivenkot.

En geen vespa gevonden die me kon bekoren, die zoektocht gaat gewoon verder.

No comments: