9.12.07

papa rijdt toch niet zo snel...

Weer een verzoek tot sponsoring van de plaatselijke politiekring. Ik heb mijn naastenliefde aan de Walen wel betuigd de afgelopen weken, wie me niet kent zou onderhand al wel gaan denken dat ik een bandiet met een zware voet ben maar dat is helemaal niet zo. Ik moet wel toegeven dat de politie in haar eigen werkterrein de strategische trefzekere plaatsen wel goed in beeld heeft, beter als ik in elk geval - want zeg nu zelf, het heeft toch geen zin om een half uur met je nieuwe speedgun op plaatsen te gaan staan waar iedereen zich wel netjes aan de voorgeschreven snelheden houdt. Nee dan kan je beter die strookjes van 50m gaan staan waar je eventjes 50 km/u mag uitbollen tussen zones van 70 km/u.

De bovenkamer wil maar niet op snelheid komen, geef me dan maar twee keer op een jaar een gebroken neus in plaats van een lichte of zware schudding. De gelatenheid begint wat plaats te maken voor ongerustheid; ik hoop dat ik binnen een paar weken kan zeggen dat dit geheel onterecht was.

Wat wel redelijk lijkt te lukken zijn de zeepnoten die ondertussen zijn toegekomen - hoewel de vrucht botanisch gezien een steenvrucht is, wordt deze meestal aangeduid als noot. Het vruchtvlees van de zeepnootboom (Sapindus Mukkrossi) bevat saponine, om voor schadelijke insecten oneetbaar te zijn en om zich tegen bederf door schimmels en bacteriën te beschermen. Lokaal worden ze al lang gebruikt als wasmiddel (maar uiteraard zijn onze Westerse poedertjes ook daar in opmars, en waarschijnlijk ook de jarenlange pesterijen in de reklameblokken).
Wat vooral opviel was dat de was veel zachter leek - wat de theorie ook al liet uitschijnen (cfr savon de marseille) - en geen witte uitslag op het wasgoed. Voorlopig kunnen we nog wel wat verder met onze bescheiden voorraad (250g, ongeveer 10g per wasbeurt maar wel een viertal keer te gebruiken), en enkel een langetermijn evaluatie zal doorslaggevend zijn. Nog één keertje wassen en dan kunnen de eerste 7 halve schelpjes na hun wascarriëre een nieuw leven beginnen op de composthoop. Een tip met stip als groen kado (voor jezelf?).

No comments: