23.12.07

Lasagna XL

De Kelsae zaden zijn nog niet toegekomen dus het wordt spannend of ik het nieuwe seizoen wel al kan inzetten met oudjaar. Gelukkig blijft er nog het snoeien van de druivelaar op 1 januari. Ik heb trouwens nog wat andere ui-zaden teruggevonden in mijn zaadkist dus ik kan nog altijd doen alsof, interimajuinen zeg maar.

Gisteren een half uurtje lasagnabladen gezwengeld; er gaat niks boven verse pasta en als het echt feest mag zijn op basis van eieren - het is elke minuut van het werk waard. Moeilijk is het in elk geval niet : voor elke honderd grammen bloem een ei en als je de pasta goed geel wil nog enkele eieren (of enkel de dooiers) extra. De onze is dus wat geler want ik heb het fenomeen van de XL eieren ontdekt. Ik dacht dat dit gewoon bovenmaatse eieren waren maar blijkbaar slagen ze erin om in elk ei een dubbele dooier te steken. Ik kan me nog goed de kinderlijke blijdschap van vroeger herinneren wanneer je zo'n dubbele dooier vond maar nu was het plezant eraf na het tweede ei; het was net als bij elk kraslot weten dat je gaat winnen... Zit er nu iemand aan de legband die alle eieren moet doorlichten of hebben ze een ras ontwikkeld dat graag dubbele dooiers kakt ? To be investigated.

Gisteren mijn 5 snoeischaren een winterbeurt gegeven. Dat lijken er nogal veel maar elk karwijtje heeft zo z'n eigen schaar. 'Den Dunne' is mee gekomen uit Italiƫ en wordt gebruikt om de druiven uit te dunnen, maar is ondertussen mijn allround schaar gebleken. De Felco (de Rolls, numero 8 aka ergonomic) is er voor het zuiverste snoeiwerk. Het aambeeld (de rozenschaar) voor de snijwondes die wat mogen terugsterven. De rest zijn er voor het ondankbare vuile werk : wortels snoeien/stekken, snoeihout verder verkleinen, touw knippen,... kortom al die dingetje waarop de felco zijn nagels niet mag breken.
Een klassieker voor onder de kerstboom trouwens.

No comments: