7.10.08

the falling leaves ...

drift by my window, the autumn leaves of red and gold...

Eén van mijn lievelingsliedjes om op de ukulele te tokkelen (bijna zo goed als de mannen van het ukulogisch museum die we dit weekend hebben gezien), nu in elk geval zeer toepasselijk. Misschien vind ik dit wel de mooiste tijd van het jaar. Wie de tijd wil nemen om eens rond te kijken wordt verwend door de laagstaande zon die de kleurenpracht oplicht tegen een wat gedimde achtergrond. Het krentenboompje (Amelanchier larmarckii), de gevallen gratie van het voorjaar door als een lichtekooi in ieders (tuin)bed te kruipen, wroet zich als een femme fatale die haar slaagkansen kent weer aan mijn bed zijde (en dra in mijn bed, ik ben maar een man).
Nu is het dus de moment om uit te kijken naar al wat bloeit en gloeit; in de meeste tuinen is het nu al een tijdje saaiheid troef (cfr. Boboli) terwijl er nog heel wat planten zijn die de tuin nog kunnen kleuren. Het is ook het ideale moment om zaden te verzamelen, misschien wel de leukste manier om planten te vermeerderen (en al die noten niet vergeten natuurlijk). Ik heb altijd mijn ogen op scherp staan als ik door een tuin wandel, behalve in mijn eigen tuin blijkbaar; misschien moet ik maar eens op strooptocht in mijn eigen tuin.

Het nadeel van een lange vakantie is dat het werk zich eigenlijk gewoon opstapelt, en je in de periode kort na de vakantie eigenlijk gewoon aan het de-recupereren bent. Gelukkig is het in de tuin vrij rustig. Het grotere onkruid in de moestuin is uitgetrokken, de rest al grotendeels en grofweg omgekeerd (net diep genoeg zodat ze wortels ondersteboven liggen), de eerste stapel karton ligt al te wachten dus we kunnen aan onze lasagna beginnen (gras, compost, karton, gras) op de moestuinvakken en onder bomen en struiken.
Het is bijna het einde van het maaiseizoen (voor sommigen een hele opluchting) dus vanaf nu moet het wat meer met de maaibak; het ziet er nochtans naar uit dat we een heel zacht weekend gaan krijgen, en dat komt goed uit want vrijdag zouden we graag naar de tuindagen in Beervelde gaan, en zondag naar een van de laaste grote Vespa evenementen op Zolder (Zolder-Bokrijk-Zolder)...

No comments: