5.3.08

gekamd staat netjes

Mijn eigen haardos heeft al jaren geen kam meer gezien (als zoon van een kapster is dat niet evident), maar mijn grasmat wordt minstens één keer per jaar gekamd en vandaag was het zover. Gisteren het gras voor de eerste keer gemaaid, vandaag nog een standje korter en een eerste keer uitgekamd met mijn elektrische verticuteermachinetje van een vierletter-keten. Voor die ene beurt per jaar doet dit goedkope toestelletje meer dan zijn best ook al kan je het 'onder je arm dragen'.
Morgen nog eens een tweede keer dwars erover gaan en de grasmat is in de zomer weer in nieuwstaat. Een relatief kleine inspanning met een indrukwekkend resultaat, het gazon ziet er nu al beter uit zonder het dorre gras en dat verbaast me elke keer weer. "Mandhandling the lawn" noemt men deze activiteit wel eens over het kanaal en het is echt straf hoe 'bruut' je te werk mag gaan... Morgen ook de onderhoudskalkbeurt en later deze maand nog een zuinige bemesting en de blote voetjes worden weer verwend tijdens de zomerse barbecues.

gras kammen


Het 'afval' wordt bewaard om later in het seizoen als mulchlaag toe te passen (voornamelijk in de serre).
Het kammen is niet alleen handig om het gazon te verjongen en te verluchten maar het helpt me eveneens de littekens van onze mollenfamilie uit te vlakken. Alleen aan de randen, waar de grond bij de buren werd afgeleverd, zal ik nog wat extra stunten moeten uithalen om de grond weer 'ankle-proof' te krijgen.
De stukken waarin de bollen staan (rechts onderaan nog een stukje te zien) worden later op het jaar nog eens dunnetjes overgedaan - het gras kan nog niet worden gemaaid want de bollen moeten aansterken.

De twee cornussen (alba) in de voortuin zijn ook wat gehalveerd in omvang, zowel in aantal takken als in lengte (mezelf een snoeizaagje kado gedaan, bedankt).

De zaailingen hebben in de hetze ook wat minder aandacht gekregen dan ze verdienden dus daar moet ik morgen ook wat reddingsoperaties opzetten. Voor de plantjes die onder de lampen stonden zijn er niet echt rampen gebeurd, maar de andere (zoals de reuzeui) zien er niet allemaal even fris uit... het zou me verbazen moest daar dit jaar al een kampioen uitkomen.

Als het nog enigszins lukt zou ik morgen ook wat schorzeneren willen zaaien, die kunnen best voor half maart de grond in. En ik zou nog eens door de aardbei stekken moet gaan om nieuwe bedjes aan te leggen (aardbeien zitten mee in het rotatieschema op het bed waar vorig jaar de aardappelen stonden, en mogen twee seizoenen 'blijven hangen')
So much to do, so little time...

No comments: