21.3.08

Deno heb je, de yes kan je krijgen ...


Woensdag zijn de tomatenzaden in de kweekkast gegaan. 120 rolletjes met gemiddeld 4 zaden, van een zestigtal rassen. Met wat warmte onder de voeten en steriele zaaigrond onder de kont zullen ze over een paar dagen al wel eens boven de grond komen piepen. Gisteren zag ik mijn deno zakjes gezwollen liggen, een duidelijke herinnering dat ik dringend nog wat werk voor de boeg had. Zaden waarvan de opkomst niet zo denderend was krijgen nog een tweede zittijd in de plastic zakjes, en meestal zijn de resultaten daar veel beter, de ijdele hoop van elke tweedezitter. Soms vraag ik me af waarom ik nog de moeite doe om de zaadjes met mijn precisietechniek (een vochtig eetstokje van bij de meeneemchinees is als trekstaal voor zaadjes) op 'echte' grond voor te zaaien. Het voorkiemen van de zaden op vochtig keukenpapier in een plastic zak kost niets, zelfs geen tijd : vochtig papier, nonchalant wat zaadjes strooien, dichtvouwen, in plastic zak op een wat warmere plek (achter de frigo is zeer populair) en klaar. Het ontbreken van de flexibiliteit van de tijd is dan weer het belangrijkste nadeel. Idealiter pluk je de zaadjes weg van zodra ze een mooi kiempje hebben en vertrouw je ze toe aan de grond. In de praktijk komt het er meestal op neer dat je ze terugvindt met de eerste kiemblaadjes die niet weten naar waar eerst groeien, en de fijne wortel diep en  ver in de gangen van het keukenpapier geworteld. Wanneer je dadelijk in de grond zaait kan je de natuur wat langer haar gang laten gaan en het lijkt toch iets natuurlijker.

Echinacea purpurea - zonnehoed

zachtjes tikt de hagel tegen het vensterraam - maartse buien hebben we zeker meer da genoeg gehad, misschien is ons klimaat dan toch niet zo anders...
Nog zachter tikt de sneeuw tegen het vensterraam, wat gaan we nog allemaal krijgen.

Met de hulp van Iris wordt de plantenwijzer verder aangevuld, dus dat zie ik goedkomen. Eén dahlia heeft scheuten die elke stekwijzer overstijgen dus dat stekken moet ik zeker op mijn todo-lijstje plaatsen, gelukkig staat er een mooi verlengd weekend voor de deur...

No comments: