22.10.07

vegetarian meatballs

Wat is het toch leuk om door de tuin te wandelen, wat boere- en andere kool te plukken en daar een eenvoudige stoemp mee te maken. Het is voor mij nog steeds een sport om aan tafel alle ingrediënten uit eigen tuin - op het bord - fier te benoemen. Vaak is het enkel het vlees, de vis of wat vegetarische tegenhangers die daar nog wat aan ontbreken. De vegetarische burgers, ballen en worsten zouden nog niet eens zo'n probleem vormen, maar op het vlak van vlees en vis wordt dat al wat moeilijker. Mijn grootouders hadden altijd wel wat konijnen en kippen om vet te mesten, en er is een periode in je leven waar het soms moeilijk is als dat ene favoriete konijn niet meer in z'n hok zit (kijk eens op je bord) maar toch het blijft een eerlijke manier om aan je proteïnen te geraken en je weet wat er op je bord komt wat niet altijd het geval is, daar zijn in het verleden voldoende voorbeelden van komen bovendrijven. Hoe dan ook, ik krijg dit principe waarop al onze voorouders zijn groot geworden thuis toch niet makkelijk verkocht.

Afgelopen weekend geïnvesteerd in een vaatwasser; het allerbeste model uiteraard. Daarbij zag ik meteen in de documentatie hoe milieuvriendelijk zo'n vaatwasser wel is : slechts 12 liter per wasbeurt wat me wel 12m³ per jaar kan uitsparen en als ik kan sparen op het drinkwater dan is dat mooi meegenomen (om van de vrije tijd nog maar te zwijgen). Nu nog biodetergenten voor de afwasmachine aanschaffen en het geval in de muur geïnstalleerd krijgen en we zijn weer goed bezig.

Tegelijk nog maar eens uitgekeken naar de verschillende opties op het vlak van de waterontkalking. Omdat ik het zelf niet zo heb op de chemische ontkalking met zouten, stond ik open voor de 'andere' methodes. Niet zozeer tegen de chemie op zich, maar ik zag het gesleur met de zakken zout niet zo zitten (die honderden kilos hondenbrokken en kippengraan volstaan), en de installatie is invasief, lelijk en staat me serieus in de weg.
Maar hoe staat het met de alternatieven ? Water magnetiseren, of anders doen golven waardoor het water hetzelfde blijft maar kalk en roest niet meer aanslaan. Hocus Pocus ? Vele sceptici beweren van wel. Gelukkig heb ik bij één modelletje een testperiode van 4 weken kunnen bedingen (want zo zag ik dat bij www.merus.de); lijkt me alleszins geen slecht idee voor een toestelletje van 700 euro waarover de meningen zo uiteenlopen.
Ontkalken zonder dat er kalk uit het water wordt gehaald is uiteraard niet eenvoudig te testen. Portfolios met klanten die niemand kent zijn ook een handelsmerk van charlatans, maar ik zou toch denken dat op een beurs van samenaankoop van DE universiteit van België kwakzalvers worden geweerd, of achten zij alle werknemers voldoende scherp van geest om deze miskopen te doorzien ? Wordt wellicht vervolgd...

No comments: