29.10.07

het rode gevaar...

... van de groene gedachte. Terwijl de groene hype wat lijkt te gaan liggen, maar sommige toch nog hun best proberen te doen om het wat ecologischer aan te pakken, lijkt niemand zich echt bewust van wat er op andere plaatsen in de wereld staat te gebeuren. Onze spleetogige onderburen bezitten nog niet veel wagens, maar de markt begint daar wel aardig aan te trekken (25% meer verkoop het afgelopen jaar), en de cijfers die zowat circuleren zijn ongeveer 1000 nieuwe wagens in het aziatische straatbeeld - elke dag.
Dus terwijl wij hier mondjesmaat de fiets beginnen te nemen (als het effe niet regent, want doorweekt op het werk aankomen is ook geen zicht), komen er toch nog onvoorstelbaar veel vervuilers bij. De liefde voor die ultieme materialisatie van het materialisme, de auto, zal helaas blijven groeien tot er geen plaats meer is om te groeien; tot er geen rijvak meer naast kan, of geen rijlaag meer bovenop... pas als dan iedereen stille-staat zal men misschien de moed hebben om bedrijven te stimuleren (verplichten?) om zich eens buiten Brussel (het fiscale paradijs?) te vestigen (in de buurt van al die stationnetjes die ze hebben gesloten), werknemers thuis te laten werken of hen een riante kilometervergoeding te gunnen. Iedereen kent oplossingen, maar er wordt er geen enkele toegepast of zelfs maar geprobeerd (alsof de mensen oproepen om niet allemaal om negen uur 's morgens te beginnen een oplossing zou kunnen zijn).
Die chinezen geven trouwens de voorkeur aan 'exotische' europese wagens, die nog meer hun welstand benadrukken, (Volkswagen verkoopt al meer aan Chinezen dan aan Duitsers) ook niet meteen 'buy local'-groen. Met de economische groei zullen deze effecten versneld optreden want de Chinezen blijken bovenal goede spaarders.

Dus gooien we nog maar wat druppeltjes op de hete plaat. Vangen we het water op, dat vroeger zomaar wegliep zolang het nog niet warm genoeg was om in de casserole te gaan, plassen we bewust naast het porselein om drinkwater te sparen,... En gaan op zoek naar nieuwe druppeltjes voor de nog hete plaat (al lijken de druppeltjes alsmaar kleiner te worden). zo wordt het voorverwarmen van de oven in vraag gesteld - een nieuwe copy/paste bug weliswaar. Op enkele uitzonderingen na (cake) heeft het geen zin om de oven voor te verwamen maar vanuit de oude kookboeken wordt generatie na generatie de voorverwarming als hoogste goed in de keuken verdedigd. De eerste ovens op hout en steenkool hadden inderdaad wat tijd nodig om op temperatuur te komen. Met onze moderne ovens is dat vaak een kwestie van miuten, zeker als je deur niet onnodig vaak of lang opent. Zo is de gemiddelde moderne oven ook voldoende geïsoleerd zodat het niet nodig is om tot op de laatste seconde de vlam erin te houden, maar die reflexen hebben we NOG niet. Als volgend jaar onze energiefactuur effectief als een raket de lucht in gaat dan zullen we weer niet anders kunnen. Jammer dat we ons gedrag enkel aanpassen als het onze enige optie is geworden.
Voor gasovens is het trouwens belangrijk dat je de oven kraaknet houdt; de verwarming zit 'buiten' de oven, en het vuil kan 'isoleren' - bij de elektrische ovens zit het verwarmingselement vaak 'in' de oven en speelt het proper houden van de oven geen rol in de energieëfficiëntie. Een beetje hygiëne kan uiteraard geen kwaad.

No comments: