2.7.09

bedankt voor het wachten ...

kolibrievlinder

Kolibrievlinder (La Sfinge de Galio voor de locals) op de Oostenrijkse hanggeranium (Pelargonium peltatum 'Oostenrijk') aan ons balkonnetje in Italië (Macroglossum stellatarum maar ook wel glasvleugelpijlstaart, Onrustvlinder of Meekrapvlinder). Geraniums watergeven en 'deadheaden', zowat het enige 'tuinwerk' waarmee ik me twee weken heb mogen bezighouden, maar al gauw de mooiste bakken van 'de straat' en dat trekt volk zoals je ziet.

Kortom we zijn terug in het land. De 'vakantie' is daarmee bijna voorbij maar gelukkig moet de zomer nog beginnen.
Dieven zijn er niet geweest (die lezen blijkbaar vooral Twitter en Hyves berichtjes om te weten wie er comfortabel lang van huis is), maar toch zijn al onze kattesnorren (Cleome spinosa) spoorloos verdwenen uit de border - gelukkig hebben we nog wat spontane zaailingen achter de hand, maar ik zou toch graag te weten komen waar ze naar toe zijn (en of ze daar goed aangekomen zijn en of het eten er lekker is).

Eén van de leuke dingen van 'het op vakantie gaan' blijft nog altijd 'het weer thuis komen' (als dat het leukste is dan wordt het tijd om je over je keuze van vakantie te bezinnen). De tuin neemt dan weer een sprongetje van een paar weken en dat zorgt wel voor wat uitgesprokener "oh's" en "ah's" en af en toe een "oei'ke". Het zou vaker moeten kunnen 'pauze en doorspoelen'.
De droogte (en een klein leger kabouters) heeft er enigszins voor gezorgd dat er niet al te veel werk (onkruid) op ons lag te wachten, maar de planten beginnen anders wel dorst te krijgen (als zelfs het onkruid het lastig krijgt dan is het de moment voor actie). Voor wie nog op vakantie moet vertrekken : alle onkruid weg voor je vertrekt want er hangt nattigheid (en dus groei) boven ons hoofd. Eerlijk ? Nee, ik zou nu niet meer op reis durven vertrekken.

6 comments:

Anonymous said...

Hij staat er mooi op je kolibrievlinder.En ze zijn zo beweeglijk!
IK heb hem in onze tuin nog niet gezien dit jaar.

Yolanda Elizabet Heuzen said...

Welkom thuis! Ik hoop dat jullie genoten hebben van de vakantie in Italie. Ik denk niet dat je vakantie keuze verkeerd is als je toch weer erg graag thuiskomt maar dat het thuis gewoon erg gezellig en leuk is. ;-)

Mooie foto van de kolibrie vlinder. Ik heb er vorig jaar 1 in mijn tuin gezien en dacht even dat het een echte kolibrie was want ze zijn zo snel. Ik hoop dit jaar ook weer zo'n vlindertje in mijn tuin te mogen begroeten!

bart said...

Italië?
Gruwelijk verdikt zeker? :-)

the666bbq said...

enorm genoten van de vakantie, ik zit momenteel nog een beetje in de ontkenningsfase van het einde van die vakantie.
En dat verdikken bleek nogal mee te vallen ;-) ofwel is dat deel van die ontkenning.

snel zijn ze inderdaad, deze relatief trage opname (1/125 s) had waarschijnlijk nog wel wat aan scherpte kunnen winnen als ik hem wat sneller had genomen, maar dan zag je weer minder van zijn gespartel. Veel belekes schieten en een portie geluk zijn ook niet onbelangrijk...

bart said...

ho, maar de sluitertijd is echt wel goed gekozen zenne! lijf en bloem scherp, en de vleugelkes onscherp. Klasse!

the666bbq said...

je doet me nog blozen Bart ;-)