4.12.08

dommerik ...

De kweekkamer op het tweede verdiep van het d(r)uivenkot heeft zijn nieuwe vloer gekregen en mijn zoektocht naar een geschikte trap om potgrond en water naar boven te zeulen begon ik tussen het bouwantiek. Soms vallen de prijzen van de ornamenten, die er al een leven hebben opzitten maar die een zoveelste leven in je eigen tuin verdienen, mee maar voor de gietijzeren draaitrappen viel het me eerlijk gezegd wat tegen. 3 à 4000 euro is toch net iets teveel, en al haal ik het beste van het marchantenbloed in me boven dan zou de gepingelde prijs me nog altijd tegenvallen. Voorlopig het einde van de zoektocht dus.
Tussen de oude stenen zag ik wel enkele indrukwekkende stukken die perfect en esthetisch (architectuur = firmitas, utilitas en venustas, oplossingen bedenken die structuur, functie en schoonheid met elkaar verzoenen) de onhandige bestuurders uit de tuin kunnen houden. Dommeriken schijnen ze te noemen, en zo werden ze wel eens ingemetseld op de hoek van een huis om te vermijden dat de onhandige boer die zijn bocht te kort nam met zijn kar het huis zou beschadigen (de onhandige boer werd dan ook meteen tot dommerik gepromoveerd).

Een stuk of tien van de goji zaden zijn al gekiemd. Een goede week zonder echt intensief gepamper (gewoon op natte watten in een schaaltje in een plastic zak om het geheel niet te snel te laten uitdrogen), zo moeilijk lijken ze nu ook weer niet te kiemen. Wordt vervolgd.

No comments: