31.12.08

dames en heren, appelen en peren ...

lean-on kastPuree van aardappelen en aardperen, kan het eenvoudiger, kan het lekkerder ? waarschijnlijk niet.

De lean-on kast op het druivenkot staat er half, nog de ramen en de raampjes, een tafel (en een bed) en ik kan verhuizen. Oh ja, ook nog elektriciteit of ik kan er niets beginnen (kweekkast, groeilampen, werklicht,...). Misschien moet ik die kleinschalige fotovoltaïsche elementen maar eens onder de loep nemen om de bovenverdieping zelfvoorzienend te maken. De Astra cuisinière dat wordt niets, veel te zwaar om naar boven te brengen en waarschijnlijk toch beter geschikt om met kolen te stoken. Uitkijken naar een kleine houtkachel dan maar, om de kleum uit de vingers te houden bij het zaaien.

Op kerstdag dan toch maar de druivelaar gesnoeid, ongeveer een weekje voor de traditionele nieuwjaarsbeurt dus (een mens moet durven loslaten) maar ik heb hier en daar nog een stompje te lang gelaten zodat ik met nieuwjaar niet in een zwart gat hoef te vallen.
Alleen van het snoeiafval van de aardbeidruiven heb ik stekken gemaakt, dat was meteen het moment om de kweekkast van stal te halen. De thermo-timer kon wel een nieuwe batterij gebruiken (registreerde de temperatuur wel maar weigerde 'aan' te springen), een semi-defect dat zich niet eenvoudig liet opsporen.

De cadeautjes bestonden vooral uit boeken (Held van Saskia de Coster, het boek van de low impact man, en de Snoecks) en een nieuwe tuinbroek. Niet één cadeau dat ik hoef te patsen op de veilingssites dus, ik hoop dat iedereen evenveel geluk heeft gehad.
Voor wie het nog niet van iemand anders heeft gekregen heb ik misschien ook een 'leuk cadeau' : levenslang printen met 20% korting. Hier af te halen; laat je niet intimideren door de gaten in de kaas... Maar niet printen is natuurlijk beter dan printen met minder inkt.

De vooravond van het nieuwe jaar is ook weer het moment om de goede voornemens voor te bereiden, eentje daarvan is meer verplaatsingen op de fiets dit jaar. Ter ondersteuning van deze gelofte heb ik mezelf een nieuwe fietscomputer cadeau gedaan, want meten is weten. Kan ik af en toe wat statistiekjes bijhouden om te zien of ik goed bezig ben.

En nu moet ik weer zaadjes sorteren om te ruilen want ik moet ook nog uit een 200-tal nieuwe tomatenrassen kiezen.

No comments: