3.9.07

Leuven kermis

Geen kermis zonder smoutebollen. Maar daarstraks zijn mijn dames alleen naar de kermis getrokken. Dan maar zelf smoutebollen (vetbollen ofte oliebollen) in het vet gegooid. Daarvoor het recept van de boerinnenbond toch maar een beetje aangepast, want het magische ingrediƫnt hebben ze eruit gelaten : echte smoutebollen bevatten een vleugje van de gist uit een smaakvol biertje, daarom de helft van de melk vervangen door bier (uiteraard eentje dat je zelf lekker vindt en in mijn geval was dit een witbiertje - bij mij thuis niet van het Inbev-spook) :

300g huishoudbloem, 25g gist, 125 ml melk, 125 bier, 2 eieren (gescheiden), eetlepel suiker, snuifje zout, 1 zakje vanillesuiker : melk een beetje lauw maken, gist en suiker erbij. Bloem, zout, vanillesuiker en vocht mengen. Eigeel toevoegen en eiwit (stijfgeklopt) als laatste. Met deze hoeveelheid deeg kan je zeker een man of vier bedienen.

Belangrijk is dat het deeg pas een half uurtje op voorhand wordt klaargemaakt : de eigenlijke rijs gebeurt in het (frietvet). Het moeilijkste van de smoutebollen is het 'leggen' van de bollen in het frietvet. De boek van de boerinnenbond zegt "neem heet water voor de eetlepels zodat die niet plakken". Doe de moeite niet ;-). Het beste resultaat heb ik gehaald met een grote soeplepel (aka pollepel) die je 'bolletjesmaat' leeglepelt met een eetlepel (aka soeplepel) maar ik heb de kookmama's van de chiro het ook al zien doen met eetlepels dus het zal een handigheid zijn... De vlamingen zal ik niet moeten uitleggen dat dit best geserveerd wordt met bloemsuiker.

Het resultaat waren lichte smoutebollekes waarvan mijn meiske haar oogjes nog wat harder gingen fonkelen, en dan weet ik dat het goed was. Het is weer zoiets wat zo verbazingwekkend simpel is om te maken dat je je afvraagt waarom je het nooit eerder hebt gedaan. Hetzelfde deeg kan uiteraard gebruikt worden om beignets te maken.
Laat die flouche aan de draperie van de bomma maar hangen maar voor de rest : smakelijk.

Zo heb ik de zeis nog niet gebruikt, maar het is weer eens iets anders dan saaie vaandelzwaaiers...

No comments: