25.9.07

holgersson, lagersson

Ik voelde me precies Niels Holgersson gisteren toen ik onder de roestbruine wolken mijn popcornmaïs stond te verzamelen. De ganzen zijn blijkbaar al aan hun najaarstrek begonnen, enkele meters boven mijn hoofd trokken ze in de klassieke V naar het Zuiden. Hoewel, ze trokken eigenlijk naar het westen maar daar zullen ze wel een reden voor gehad hebben; misschien was het maar een testrondje om de formatie te oefenen. Die formatie is belangrijk om die tocht van soms wel duizenden kilometers te kunnen afleggen. De achterliggende gans profiteert namelijk van de opwaartse druk die door zijn voorligger wordt gecreëerd, zo zouden ze tot 71% aan vermogen winnen. De dappere gans in de spits houdt het zo lang mogelijk vol, opgezweept door het gehonk van de achterliggers, maar laat zich bijtijds afzakken en vervangen. Ik kon ze bijna aanraken, zo laag scheerden ze over het landgoed, en ze hadden nog plaats in die asymmetrische V, misschien was het een uitnodiging - maar ik kan helaas niet vliegen...

atalantaDe ganzen zijn trouwens niet de enige die de winter liever wat zuidelijker doorbrengen. Naast de bussen bejaarden zijn er ook specimen waarvan je het niet meteen zou verwachten. De atalanta bijvoorbeeld, die zwarte vlinder met oranje randen en witte vlekjes die nog het laatste van de buddlejas probeert te snoepen en ook de herfstasters wel ziet zitten. Hij geraakt tot aan noord-afrika als zijn vleugels hem zolang kunnen dragen. De asters behoren trouwens ook tot mijn favorieten. Een 'makkelijke' plant met mooie struik en bloemvorm, en met al zijn variëteiten voor elk wat wils. Het kan wel een krachtige woekeraar zijn dus plaats hem best bij andere krachtige planten of hij duwt zijn omstaanders weer de grond in.

Vanmorgen de politie op de koffie gehad. Kwam melden dat de auto los was en dat de autoradio blijkbaar weg was. Inderdaad die is 6 jaar geleden gestolen aan het station van Aarschot. Wel leuk dat de politie patrouilleert in onze straat, wel pijnlijk dat onze wagen bleek los te staan. Ik, die sinds de verijdelde diefstal op onze andere wagen waarbij ik als een echte stripheld met onze hond achter de dieven ben gegaan, die zelf gezorgd heeft voor patrouilles in onze straat. Of was hij toch gesloten gisteren - dieven zijn ook maar mensen en de mensen worden alsmaar dommer dus het zou kunnen ?

No comments: