27.9.07

tikkeneikes

Achter in de tuin aan het kippenhok liggen nu kievitseitjes. Niet die eitjes die je soms vroeg op het jaar in de tuin ziet liggen, vaak als het nog vriest (vroeger werd het eerste van die eitjes wel eens aan koningen en koninginnen geschonken). Nee het zijn die kievitsbloemen, gisteren voor de stortbui nog wat bollen aan de grond toevertrouwd. Ze komen nog voor in de vrije natuur, en daar houden ze van wat nattere gronden - dat maakt dat ze in de meeste tuinen wel een plekje vinden nu het bij iedereen toch altijd onderloopt als het een half uurtje regent.
Gisteren was trouwens weer zo'n superbui (met hagel) - de kruiwagen stond halfvol en hij was leeg want ik had nog maar net mijn snoeihout van de frambozen (alle bruine verhoute takken mogen ertussenuit, zo kort mogelijk bij de grond) naar de hakselaar gebracht.

Vooraan in de tuin ook nog wat tulpen gelegd, en straks (als de grond het toelaat tenminst) nog wat sierlook - de ster van Perzië (allium christophii). Mooie bol maar weer niet goed opgelet bij het aankopen, wat kleiner uitgevallen dan ik had gehoopt. Dus misschien toch nog eens op zoek naar een hogere variant om te combineren.

Als het nog voldoende licht is, en daar vrees ik voor, dan kan ik misschien nog een paar rijtjes van de zaden zaaien die ik de laatste weken heb verzameld - op rijtjes is handiger want ik ken het verschil niet tussen de zaailingen van kruid en 'onkruid', waar een doorwinterde tuinier dat uiteraard al van bij het eerste paar blaadjes in de mot heeft; ik weet ook niet wanneer de zaden zullen kiemen en of de zaailingen misschien al de winter moeten overleven (het is in elk geval ongeveer hoe de natuur het meestal zelf doet). Het andere deel zal ik in het voorjaar zaaien in bakjes in de serre, dan heb ik nog wat meer controle over wat er uitkomt.

De tomatenzaden werden gisteren gespoeld en liggen nu te drogen. Ik houd voor mezelf net genoeg om toch zeker 1 plant te hebben volgend jaar, de rest mag de deur uit. Voor een aantal rassen is het zelfs volledige uitverkoop. De ananas bv. die me tomaten van meer dan een kilo per stuk heeft gegeven maar die er zoals de meeste grote vleesrassen meestal niet echt mooi uitzag; van de andere kant had je natuurlijk wel gauw een ketel soep gereed.

Vanavond eens een kolfje popcornmaïs poffen - de korrels mogen ook niet 'te' droog zijn want het is het vocht uit de maïskorrel die moet beginnen stomen en de korrel moet laten ontploffen.

No comments: