4.9.07

digitaal is groen


De nieuwe vista komt in twee dvd's, één voor de 32bit architectuur, één voor de 64bit. Dat betekent dus dat je altijd met één dvd zit waarmee je niets kan aanvangen. In augustus '82 rolde de eerste cd van de band (Abba, the visitors), miljoenen volgden daarna. Om van de illegale kopiëen en persoonlijke backups nog maar te zwijgen; de spindels vlogen (vliegen) de deur uit. In Amerika worden naar schatting elke maand 50.000 ton cd's ongewenst (gedateerd, beschadigd,...) elk jaar gaan meer dan 5,5 miljoen softwarepakketen het graf in : cradle to grave !
Er zijn ook weinig recyclagemogelijkheden (vogelverschrikking in de tuin, onderzetters op een barbecue voor nerds ?,...), er is geen gescheiden afhaling voor cd's dus het hangt net als bij batterijen af van de goodwill van de gebruikers om ze 'ergens' in te leveren.
Bill Gates kon dus maar beter nadenken voor hij beide dvd's in een pakket stopte (en om zijn groene geweten wat te sussen waarschijnlijk wel al eens een chequeske in een groen  collectebusje heeft gestopt). Blijkbaar is het ondertussen goedkoper geworden om beide versies te leveren dan twee aparte productielijnen te onderhouden. Ik vind dit een oproep om alles dan maar digitaal te verspreiden.
Probeer dan maar zelf het gebruik van cd's te beperken - weinig data leent zich om vereeuwigd te worden; het meeste mag na een paar jaar wel van de memorysticks of harde schijven.

Na de doop van Rosemarie (op haar verjaardag) zagen we de moe ineens wegsluipen in een tuintje langs de weg. "Kom eens Peter, dit zaad moet ge in uw bloemenwei leggen - de keizersbloem". Van die alternatieve benaming die ze gebruikte ben ik niet zeker meer, ik was met mijn gedachten die dag eens niet bij mijn bloemenwei. Ik had dus geen zaad van de Cosmos bipinnatus. Ik vond de bloemen ook niet zo bijzonder op het eerste zicht maar sindsdien zijn ze 'gegroeid'. Nu moet ik kost wat kost nog eens een tuintje zien te vinden waar deze asterachtige hoge bloemen, in alle tinten van roos, wit en paars tot zelfs bordeau, nog in zaad staan. De cosmos wordt een nieuwe missie.

Net 'podding' gemaakt, met ananas op de tupperware manier. 8 minuten melk verwarmen in een speciale TW-pot, mengen met de opgeloste puddingpoeder en klaar; niks geen overkokende of aanzettende melk in steelpannekes. Niet dik genoeg, nog wat bijwarmen en roeren, niet dik genoeg : herhalen tot dik genoeg. En dan heb ik het uiteraard over de pudding zelf.

No comments: