13.9.07

google does it again


De niet zo aandachtige student is het misschien niet opgevallen maar de zeer aandachtige student in mij had maar een halve hint en google nodig om een handig speeltje te leren kennen : google sketchup. Het is gratis en zit ondertussen al aan versie 6, dus op zich vind ik het wel vreemd dat dit nu pas in mijn leefwereld komt bovendrijven ...
Met sketchup is het vrij 'eenvoudig' om een 3D model van je huis (of dat van iemand anders) of je gesadoliniseerde tuinhuis of kippehok te modeleren en aan te kleden. Heel handig is dat je dit kan doen vanuit een aantal foto's (vanuit verschillende hoeken) waarbij je het model nog kan 'inkleuren' met patronen vanuit die foto; zo heb je in geen tijd (ahum) een 3D model van het onderwerp in kwestie.
"Leuk" hoor ik je denken ", en dan ?" Wel in eerste instantie kan je het object dan koppelen aan google earth - zo kan iedereen het zien, maar je kan de verschillende perspectieven ook gebruiken om je tuinontwerpen uit te proberen.

Na Drachten (NL) geeft ook Bohmte (DUI) de voorkeur aan de totale verkeersanarchie : alle borden en verkeerslichten weg. Het experiment in Drachten leerde dat het aantal ongevallen verminderde omdat de mensen minder bezig waren met 'de regels' en meer met de weg; de weggebruikers moeten immers communiceren/negociëren soit overeenkomen wie wat wanneer.
Toen deze week een aantal van de verkeerslichten op mijn woonwerktraject stuk waren viel het me in elk geval op dat daar opvallend minder wachtrijen waren. Het is dus niet alleen een ecologische vooruitgang (want elke wagen die moet stoppen moet ook weer accelereren en zolang er geen systeem is dat de potentiële energie van de afremmende auto opslaat om die acceleratie te ondersteunen kost dit kostbare brandstof) - het zorgt er ook voor dat je minder kostbare tijd verknoeit. "Wat zijn nu een paar minuten" ? Elke dag sta ik (de files niet meegerekend) tussen de 5 en 10 minuten te wachten op 'mijn beurt'. Met de natte vinger betekent dit voor ongeveer 200 werkdagen op een kalenderjaar 1000 tot 2000 minuten ofte 16 tot 33 uur ofte 1 à 2 'wakkere' dagen... op een werkjaar.En maar al te vaak sta je daar op dat complexe kruispunt, in je eentje te wachten, en ken je ondertussen de volledige routine uit je hoofd "nu die van ginder komen, dan de fietsers van die kant, dan gene kant nog en dan is het aan mij..."
Laat ze in Leuven fietsstad maar beginnen met alle borden, lichten en flitspalen weg te halen - om te beginnen die 'fiets aan de hand' borden in de winkel'wandel'straten - de anarchie onder de bevolking is al zo ingeburgerd dat zelfs de niet-anonieme alcoholiekers van de stadswacht er niemand nog over aanspreken.

Het is de vraag of dit geen Europees experiment zal blijven "Anarchy seems to breed  courtesy, and at the very
least, it increases awareness. But in Holland and Germany, citizens
don't have guns".

1 comment:

Hedwig said...

Ik ga NU fotootjes maken van mijn tuinhuis seh!