20.9.07

krentemik vs gps

De tijd van het goedkope voedsel nadert zijn voorspelde einde. Na de uitzinnige prijzen die sommige van onze luxemaaltijden beginnen aan te nemen (cfr. de frieten), zijn onlangs ook melk, maïs en pasta op de prijzenwip geraakt. Steeds meer voedsel moet wijken voor de productie van brandstof voor koning auto en aangezien de constructeurs goed brood zien in hun eco lifestyle (eindelijk een nieuwe wind door autoland om weer auto's te kunnen verkopen) lijkt die trend onomkeerbaar. De italianen vragen een boycot van pastaprodukten nu hun heilige pasta zo duur dreigt te worden, en om aan die boycot tegemoet te komen ga ik vanavond nog eens wat verse pasta draaien. Niet te evenaren en weer poepsimpel : wat eieren (2), bloem (220g) en tijd - allemaal ingrediënten waar we steeds minder en minder van lijken te hebben (of 250g bloem en 125ml water en een snuifje zout voor de 'ordinaire' pasta).
Zwengelen met de pastamachine is geweldig, bijna zo leuk en rustgevend als grasmaaien, en als de pasta eenmaal hangt te drogen ruikt heel de keuken naar Italië.

Melk en bloem, dan moet ook onze krentemik er aan geloven - of misschien wordt het dan in ere herstelt en enkel nog op speciale zondagen geserveerd. Tenzij je een broodbakmachine hebt (misschien moet ik maar eens een krentenversie van het brood-zonder-kneden-brood proberen).

Europa vond dat ze de subsidies van de boeren moet afromen nu er toch zoveel verdient wordt op graan en maïs, en wat ze afromen kan dan naar Galileo, de europese satelliet-dienst ten voordelen van de gps. Momenteel berusten wij europeanen op de gegevens uit navstar van het amerikaanse leger, waar het in militair beheer kan worden beïnvloed of afgezet. Voor bepaalde applicaties (landen vliegtuig, besturen van treinen, bombarderen van militaire doelwitten, navigeren van vrachtwagens door brugge...) is het onbetrouwbaar (5 meter nauwkeurig) en daarom wil europa een onafhankelijk systeem (1 meter nauwkeurig).
Het afromen van de boeren krijgt voorlopig in elk geval geen groen licht.

Er komt weer zo'n 'elke dag een feestdag' aan : zaterdag (22 sept) is het wereld-autoloze-dag. Dus : pomp je banden (van je fiets) nog eens op (die van je wagen trouwens ook maar you should get the picture already), of verdeel je veters van je beste wandelsloffen nog eens symmetrisch over de haken, en laat koning auto even staan. Euhm, probleempje, laat het nu net zaterdag zijn dat ik eens in de Vespa-snoepwinkel ga rondneuzen. Een oude tweetakt Vespa is ook niet echt een toonbeeld van groene perfectie, maar het is toch het tijdperk van de compensatie van de zonden dus daar ga ik me misschien toch even achter verstoppen in dit zeer specifieke maar verder niemendallig dossier. Ofwel moet ik mijn niet zo groene folieke een week uitstellen... dilemma.

No comments: