18.3.09

Ik begrijp er niks van (maar dat kan ook aan mij liggen) ...

Meer van dat (weer) graag. Het is me dit weekend gelukt om 5 van de 9 vakken 'op te schudden' en de symmetrie een beetje te herstellen. Daarvoor moest ik stukjes van de paden 'openscheuren' zoals ze dat zo mooi noemen en dat is met stip een werkje dat ik niet zo graag doe (van gras naar tuin dus). Scheuren is onomatopoeegewijs het geluid dat je hoort, maar het is niet even duidelijk of het wel de grond is dan wel de rug waar het geluid oorspronkelijk vertrok.
De (Bentley) spitvork is één van de werktuigen waarmee ik het langst heb gewacht om ze te kopen, maar wordt ondertussen mischien wel het meest gebruikt. Haar lengte (ze is van het Engelse type) is korter dan wat ik als 'witte jas' vroeger geadviseerd zou hebben maar ze ligt perfect in de hand en dat maakt veel goed. Het is gelukkig ook één van de laatste keren dat ik zal moeten scheuren (maar dat denk ik wel vaker). Vanaf nu kan alles in principe met de grelinette (wanneer is het weer vaderkesdag ?)
"Maar was het zondag niet te nat om 'te graven'". Misschien wel maar daar lag mijn plank natuurlijk nog altijd want ik probeer sowieso nooit rechtstreeks op de grond te lopen. Klinkt misschien gek maar als je je gewicht kan verdelen over een plank (1,6m²) in plaats van twee bergbottinen (0,06m²) dan ben je niet zwaarder dan een tuinkabouter, en die doen het altijd goed in de tuin.
Maar ik begreep het niet zo goed, waar zat iedereen ?

Ik moet er maar eens mee ophouden de tomaten te verwennen. Goed warm, gezaaid op ideale maandagen, kijk één dag niet naar ze om en ze groeien tot tegen het plafond. Onder de lampen stoppen ze met groeien (in de lengte) en krijgen ze de kans om de kiemblaadjes te strijken. Gelukkig laten tomaten zich later nog wat corrigeren door ze dieper te verspenen en ook bij het uiteindelijke uitplanten gaat de regel 'zo diep als in de planterij' niet op. Durf ze gerust wat dieper zetten dan je gewoon bent (in koude gronden dan ook wat vlakker leggen), dan moet je minder gieten (extra wortelvorming op de stam).
I will say this more than once : giet uw tomaten hoogstens één keer per week. Probeer het eens één seizoen uit : diep planten en weinig gieten. Als het tegenvalt mag je volgend seizoen weer elke dag met je gietertje sleuren.
In elk geval zijn na een kleine week alle tomaten de kast uit, ik denk dat ik maar eens aan de kolen ga beginnen.

Vandaag nog eens naar de les geweest. Nee, niet het kleuteronderwijs voor volwassenen in de tuinaannemerij maar onderwijs voor tuinvolwassenen in de kleuterschool. De eerste les natuur-ouder dus. Natuur-ouders helpen de leerkrachten om de natuur praktisch dichter bij de kinderen te brengen; van educatieve spelen tot het serieuzere (moes)tuinieren en composteren. Tevens ook een kans om me te assimileren in het dorp want buiten de mensen 'uit de eigen straat' leer je tegenwoordig niet zo gemakkelijk nieuwe mensen kennen in een nieuw dorp.
Op mijn lijf geschreven dus maar ik moest vaststellen dat er uit groot Aarschot (Aarschot, Gelrode, Rillaar, Langdorp) bijzonder weinig ouders van hetzelfde gedacht waren. Niemand om precies te zijn. De andere kandidaat natuur-ouders waren onderwijzers van de betrokken scholen. Dat begrijp ik dus weer niet. Waarschijnlijk is iedereen te druk bezig met hun pastis in hun onderhoudsvriendelijke (binnen)tuinen.

Sommige mensen zijn echt slecht in hun beroep, dat is een vaststelling. Op zich niet zo erg, maar ik begrijp niet dat ze dat zomaar mogen (er is dus nog iemand in hun directe omgeving die ook slecht is in zijn/haar beroep). Neem nu die idioten (geloof me ik heb gezocht naar een ander woord maar ik vond geen) die de nieuwe zakken bloem van de Boerenbond hebben ontworpen. Het is niet alleen weer plastiek, maar het zijn functioneel ook uitmuntende ondingen (châpeau dat je iets banaal als een zak zo onhandig kan maken). Om te openen zit er een plakker op type 'hier openen' maar als je het doet gebeurt er niks. Die plakker plakt ook niet meer nadat je hem eraf hebt gekregen (hij plakte nochtans goed). Ze blijven niet uit hun eigen weer dicht (vroeger gewoon frommelen als een broodzak, dus nu weer investeren in plakdingen, klemdingen, of containerdingen), ze zijn slap en 'scheppen' uit eigen beweging bloem (voorwerpen mogen niet teveel kunnen uit eigen beweging). Soit, proficiat ik koop geen bloem meer bij Aveve tot ze weer in papieren zakken zitten.

3 comments:

Anonymous said...

wij gebruiken wasknijpers als klemding, dat werkt wel
Natuurouder, richtten ze hier ook maar eens zo een cursus in...

the666bbq said...

het zijn toch hardleerse dingen die zakken, ik zal eens kijken of onze knijpers genoeg power in de bek hebben om ze de mond te snoeren.

Ja, de cursus is echt boeiend, volgende les : pyschologie van het kind, hoe ziet het kind de wereld en wanneer is het klaar om welke indrukken op te doen,...

Anonymous said...

Yo, indien je geïnteresseerd bent in de cursus natuurouder kan je altijd contact opnemen: Joke Hermans, 016-26 72 76, nme@vlaamsbrabant.be
Ook altijd welkom op de natuurouderdag:
zaterdag 13 juni tussen 12:00 en 17:00 in en rond bezoekerscentrum 'Webbekoms Broek' (Provinciedomein Halve Maan te Diest)