18.1.09

Gelukkig is er niets op TV ...

Ik heb nog heel wat 'schatten' te organiseren, zaden van allerhande 'strooptochten', verpakt in zeer uiteenlopende verpakkingen (wat me er doet aan denken dat ik nog "een grop" zaden moet redden uit mijn achterzak voor die broek de was invliegt; het vrouwtje doet gelukkig haar deel, en controleert alle pochekes - check, double check - al was het maar om haar nieuwe machine te sparen).
Met een bang hartje deed ik de dichtgeknoopte plastic zak open met daarin de kardoenbollen, die ik een paar maanden geleden (NAT) had geplukt en (nog altijd NAT) had opgeborgen. Maar niet zoveel later zat ik de pluizige bol open te frutselen op zoek naar de goed verstopte zaden, wat in één slag de stofzuigbeurt van die dag teniet deed; het lichte pluis vloog als je nog maar met je ogen knipperde en er was meer pluis dan zaden.

druiven en vijgen stekkenDe verwarmde kweekkast zit nu ook bijna vol. Zaterdag wat snoeihout gaan lenen bij een druiven en vijgen verzamelaar. Resultaat : 11 druivensoorten en 5 vijgen. Ik was daar niet alleen dus het ene stukje was logischerwijze al wat langer dan het andere maar ik heb toch altijd minstens twee stekken per soort kunnen klaarmaken. Had ik het geweten dan had ik mijn twee kartonnen dozen vol snoeihout van mijn 'gewone' Boskoop en Witte Van der Laan meegenomen. Blijkbaar hebben ook de verzamelaars een haat-liefde verhouding met die rassen, ze doen het onder het druivenkot in elk geval met minimale zorgen behoorlijk goed maar ik heb dan ook (voorlopig) weinig vergelijkingsmateriaal.

Om te vergelijken. Op het forum van tuinadvies had ik een forumlid gewezen op het feit dat hij z'n goji zaden naar mijn bescheiden mening wel heel erg duur aan de man bracht. Pakweg 13 euro voor 50 zaden, ongeveer de inhoud van twee bessen. Voor dat geld heb je een halve kilo gedroogde bessen, een paar duizend zaden dus en een zeer gezond wafelbeslag. Maar Oscar wist me te vertellen dat het ging om zeer nauwkeurig voor ons klimaat geselecteerde rassen die ontstonden uit onderzoek aan Wageningen en hij bood (gratis) zaden aan zodat we dit zelf konden vergelijken met ons eigen plantmateriaal. Alles voor het onderzoek, dus ik heb me uiteraard kandidaat gesteld. De zaailingen hebben hier ondertussen hun eerste echte blaadjes gekregen, meestal heb je de moeilijkste fase dan achter de rug maar ik heb ze toch maar onder de lamp gehangen en ik geef ze nu af en toe een lichte bries om het stammetje te sterken. Wordt vervolgd.

Extra vierge olijfolie, uit Italië. Weer gefopt, althans de kans om gefopt te zijn is niet klein te noemen. Zelfs de A-merken waarop je blindelings dacht te kunnen vertrouwen (begint op B en eindigt op ertolli) draaien blijkbaar al eens wat anders door de olie dan de Luccaanse olijven die je dacht onder de pureetjes van je pasgeborene te draaien ("doet u maar goede olijfolie meneer, goed voor de ontwikkeling van de hersentjes"). De keuringsdienst weer, of wat dacht je anders. Misschien moet ik maar eens opzoeken hoeveel olie je mag 'Schengen', dan mag de Italiaanse lokale boer me een jaarvoorraad slijten.
Ik ga er van uit dat die Spaanse en Noord-Afrikaanse olijven ook gewoon ok zijn, en dat die "vers geperste olijfolie met daardoor van nature lage zuurtegraad" (is de eigenlijke definitie van extra vierge en niet 'van eerste persing' zoals meestal op de flessen staat) maar nu even van Spaanse olijven waarschijnlijk ook gewoon een prima produkt is. Maar van waar toch altijd die geheimzinnigheid ?? Ah ja, ik weet het al weer (verdraaide hersenschudding ook!). Omdat meneer de producent me een reden wil geven om toch maar meer centen neer te leggen. Misschien moet ik daar toch maar eens gewoon mee stoppen.

De Choysia ternata Pieris japonica heeft blijkbaar rake klappen gekregen bij het vriesweer, hij ziet er in elk geval frisbruiner uit dan normaal. Ik hoop dat dat nog goed komt maar ik vrees er een beetje voor. En niet alleen voor de Pieris trouwens.

Oei, het brood moet nog in de oven (ahja, we hebben onze overschrijving teruggevonden dus binnekort een nieuwe broodpan), dus ik moet hier ook even mee stoppen.

2 comments:

Anonymous said...

Is er ooit wel iets op TV?
(Wel een heel bijzonder tijdstip waarop jij je brood in de oven stopt... gepost op "Zo, Jan 18, 2009 23:48")
Als ik brood bak is dat meestal desembrood... moet lang rijzen, maar het tijdstip dat het in de oven moet komt niet zo nauw ;-)

the666bbq said...

Klopt allemaal AnneTanne ;-)

Het is hier voorlopig nog altijd 'brood zonder kneden brood' dus ook trage rijs. Gisteren in gang gezet om vandaag te bakken maar ik had het daarstraks klaar gemaakt om in de oven te stoppen.
De brave huisvader die brood op de plank wil voor morgenvroeg zal dus nog een uurtje langer moeten (mogen) opblijven ... ik moet de aflevering van Jardin et Loisirs van vandaag toch bekijken ;-) heel af en toe is er toch nog wat op TV.