19.5.08

week van de tomaat...

Het weekend stond voornamelijk in het teken van de voorbereiding. De remorque compost werd verdeeld over de border, het  aardappelveldje en de serre. De laatste aardappelen werden gelegd, nog wat spontane zonnebloemen verzet, nog twee perkjes geruimd,..  Zondag zou ik beginnen om de tomaten in de serre te zetten (tegen de 20 mei regel van mijn tuinboek in) maar daar besliste een kermis  en een flinke kater in het bijzonder anders over. Zaterdag hebben we het seizoen en het bestaan van onze volleybalclub afgesloten, en  ik had er blijkbaar weer een te vet punt achtergezet.

Ik vind dat alle planten het dit jaar buitengewoon goed doen. Misschien profiteren ze niet alleen van het broeikasteffect (warmer en  vochtiger) maar ook van de broeikasgassen (CO2 is de belangrijkste 'meststof' bij fotosynthese). Misschien is de natuur achter onze  rug al bezig om onze rommel op te kuisen. De rodebessenstruik van middelbare leeftijd had ondertussen al zoveel jong blad bijgekregen  dat hij onder het gewicht van de regenbui helemaal is opengevallen. Er zijn gelukkig geen takken gebroken dus nu krijgen ze bessen  die wat meer naar de binnenkant groeiden meer zon. Niks aan het handje dus.

Onder de categorie "men wil het niet veranderen" zoals het begrenzen van de snelheid van een personenwagen (150 km/u is nog vrij vlot maar haalt toch al de super uit de boetes, maar brengt dus geen superboetes meer in het staatskasje) : verkeerslichten. Is er nu niemand bij wie het opkomt om die te fine-tunen. In een tijd waar we voor de camera interactief spelletjes spelen op tv, waar een dief nog voor hij thuiskomt gemaild wordt dat hij door gezichtsherkenning beboet wordt voor het overvallen van de bank, ... in die tijd zijn de verkeerslichten nog altijd blind. En moet je helemaal in je eentje stoppen aan een verlaten kruispunt, om twee minuten later weer te vertrekken op weg naar het volgende kruispunt waar je waarschijnlijk weer mag stoppen ondanks het feit dat je je netjes aan de snelheid houdt (groene golf ?) en er weer niemand op dat kruispunt te zien is. Zo accelereren en decelereren we een hoop kilometers bij elkaar en die kunnen dus een stuk effeciënter. Ik ben ooit eens in Zuid-Frankrijk op reis geweest en daar leek het alsof een snelheidsovertreding werd afgeremd door een rood licht. Te snel rijden werd dus onmiddelijk afgestraft met verliestijd wat ik vervelender vind (en meer pedagogisch verantwoord) dan gelijk welke verkeersboete die twee weken later in je bus valt (hoe wie wat wanneer waar te snel ?) - 'for the record' : ik rij normaal nooooit te snel maar deze empirische vaststellingen moesten door de wetenschapper in mij getoetst worden. Door het rood rijden mag van mij met de hoogste superboete worden bestraft, dat is een regel waar je met je leven op vertrouwd. Je zou gestimuleerd worden om zoveel mogelijk groene golven te halen ("ik heb een handicap van twee om thuis te geraken"), terwijl je nu gestimuleerd wordt om maar zo snel mogelijk bij het volgende licht te komen "dan haal je het nog". Anyone ? 
Morgen een zwarte dag voor het verkeer vanwege de aangekondigde treinstaking. Omdat ik nooit verlof neem op dagen die me niet uitkomen ben ik dus niet zo iemand die morgen dan maar verlof neemt en sta ik morgen misschien in de fietsfile.

No comments: