22.1.08

koele kikkers...


Zeg geen kikker tegen pad maar het zal de padden toch flink tegengevallen zijn vanmorgen. De padden zijn blijkbaar massaal uit winterslaap gekomen en aan hun trek begonnen. Normaal gezien doen ze dit eind februari, begin maart maar dit jaar hebben ze gedacht 'we gaan dat in januari eens doen'. Met dagtemperaturen van een graad of 12 was daar natuurlijk wel iets voor te zeggen (de natuur heeft altijd gelijk). Vanmorgen heeft het bij ons toch flink gevroren dus ik ben benieuwd wat onze pad gedaan heeft; ik kan me niet inbeelden dat zij zeggen 'we hebben ons precies vergist, we trekken terug ons bed in'.

Naast de klassieke huis en autoleningen is er een nieuwe trend aan de gang heb ik me laten influisteren door een bankdirecteur : leningen van ongeveer 25.000 euro voor zonnepanelen. De promotie van die zonnepanelen mist dus in elk geval zijn doel niet en de voortdurende berichtgeving dat gas en elektriciteit steeds maar duurder blijven worden zullen daar ook wel een hand in hebben. Toch is niet iedereen het er over eens of dat al wel echt rendabel is - zonder de subsidies in elk geval niet.
Waar iedereen het wel over eens is, is dat de manier waarop we omgaan met onze energie een veel grotere en onmiddelijke impact heeft op het verbruik. Al het slapende verbruik - de standby lampjes zijn wellicht het bekendste voorbeeld maar zo zijn er andere die misschien nog veel meer verbruiken. Ik merk zelf dat er nog wel eens onnodig wat licht blijft branden, een tv blijft spelen, de pc blijft draaien, ... het is mijn goede voornemen dit jaar om daar toch wat meer aandacht aan te besteden; met de kroost is het misschien het ideale moment om dat van jongsaf mee te geven : "licht uit als je (als laatste) de kamer verlaat" (als ik mij niet vergis werd me dat vroeger eigenlijk ook al wel ingepeperd thuis). Doe mee de knip...

Recycleren is één van die groene gedachten maar zelfs daar blijven grote problemen bestaan. Het heeft geen zin papier te recycleren als niemand gerecycleerd papier wil gebruiken maar het heeft nog minder zin gerecycleerd papier te kopen als er gelogen wordt over het gebruikte materiaal. Twee van de grotere japanse papierfabrikanten hebben toegegeven dat ze sjoemelden met het hoeveelheden (Nippon Paper 1% gerecycleerd materiaal in plaats van 40%, Oji Paper 5 à 10% in plaats van 50% voor papier en 30% in plaats van 70% voor enveloppes). Als die bedrijven het doen is het niet ondenkbaar, bijna waarschijnlijk, dat er nog zo nog zijn - de macht van het geld is 'iets vies'.

No comments: