26.5.10

You say potato, I say tomato ...

You say "coeur de boeuf" (tssss), I say "coeur de pirate". Niet de supermarkttomaat dus, zelfs bitter weinig met tomaten te maken buiten het feit dat ik door deze leuke Canadienne na de reis nog altijd niet in de serre ben geraakt.
Ik ben niet bepaald liefhebber van het Canadese accent (I blame Celine persoonlijk en vergeef het haar waarschijnlijk nooit) maar deze perel der hedendaagse Franse Chanson kon ik als afsluiter van een perfecte Franse week toch niet laten liggen. En het was prachtig. Mooie lokatie ook, het Koninklijk Circus te Brussel. Het voorprogramma ben ik even kwijt maar zij deden meer dan hun best (evenwel zonder overduidelijke overacting) om ons in de stemming te brengen waardoor ze er dan ook ruimschoots in sloegen. Mooi.

Ik ben al geen liefhebber van het woord "mobieltje" maar nog veel minder van het voorwerp zelf. Zeker als er (het lijkt helaas een trend te worden) plots honderd van die dingen als een dichte haag voor je kop volcontinu bezig zijn vooral slechte, donkere, korrelige, bewogen foto's te nemen waarvan 99,99% al quasi per direkt in de virtuele prullenmand belanden (laat er nu net ongeveer 0.01% Vlamingen in de zaal zitten - het statistisch misbruiken van deze waarneming laat ik aan de politieker in u).
Maar wat me helemaal gek drijft zijn die kloete geluidjes die 'iets' moeten nabootsen in je oor bij elke poging op een nieuwe vlek op het scherm en hier wil ik een toegeving doen : ik vermoed (waaw) dat het een ontspanner van een retro fototoestel of zo betreft (amai geweldig superkoele dude en dudette, nu wil ik er ook één).
Weg die troppofunctionele dingen, geniet van het moment, of hou ze - for old times sake - minstens voor je eigen oog. En weg ook alle geluidjes (hier komt weer een toegift) met uitzondering van een bescheiden ringtone.

Nog een paar dingetjes en dan is er kans op een gaatje in de planning. Tot dan gewoon even nagenieten ...

4 comments:

bart said...

Hoe bedoelt u ""coeur de boeuf" (tssss)" ? Ik kijk nú al verontwaardigd in uw richting!

Anonymous said...

De grootouders hadden na het grootouderfeest op school hetzelfde verhaal: hun kleinkinderen waren nauwelijks te zien doorheen het bos van foto-gsm'en. Triestig. Ik zie mijn kind liever in het echt een dansje doen dan op een foto. Maar ja, er zijn ook mensen die de geboorte van hun kind liever door een vensterke van 1 m² cm lijken te zien dan in het echt...

Anonymous said...

En.......wat heeft dat nu met tomaten te maken????????

the666bbq said...

hold your horses, sheep and pigeons too, soms ben ik gewoon fan van de rijmelarij (@Bart) en les artistes peu connue (@Thea)

... dit gezegd zijnde moet die coeur de boeuf wel al eens op zijn eentje " " " het alternatief " " " belichamen van alle niet rond-en-rode (commerciële) tomaten en daarmee zet hij een paar honderd niet-commerciële rassen die minstens zo goed zijn een beetje onverdiend in de schaduw, en net die onbekende en daardoor onbeminde rassen verdienen net dat ietske meer aandacht (net zoals artiesten als Béatrice al valt dat wel mee in de gebieden waar ze Frans spreken).
Niet alleen voor de biodiversiteit maar ook tegen de "greenwashing". De gele peer tomaat is er nog zo eentje, wellicht een leuke binnekopper voor de marketing mensen maar als je één ander ras uit het liefhebbercircuit hebt geproefd wordt het vast en zeker de laatste tomaat die je ooit nog eens zal telen, en dan nog alleen als al het andere eetbare van de planeet is verdwenen.

Elke tomaat van eigen kweek is beter dan de bollen uit de supermarkt, en gelukkig is de keuze enorm ... al zou je het niet altijd denken.