8.5.10

ik trek mijn woorden terug ...

... iets waar ik meestal geen gewoonte van pleeg te maken maar dit keer kan ik bijna niet anders.

Als ik aan motten denk word ik (maar ik denk met mij nog vele anderen) spontaan overvallen door een reeks vooroordelen jegens het beestje : een beetje vieze, lelijke, weinig boeiende, saaibruine, stoffige fladderdingen, en hij vreet me hele jas kapot, alleen voor haar die dot van een mot. Het is gewoon sterker dan mezelf.
In mijn zoektocht naar de toekomst van mijn pop kwam ik echter de ene na de andere prachtige nachtvlinder tegen, met name in de familie van de pijlstaarten waar 'onze' nachtvlinder ook lijkt uit te stammen. Die doodshoofdmot uit de film, maar ook de kolibrievlinder, groot nachtrood, ...
Uit de foto's van andere poppen die ik tegenkwam kon ik toch al twee kandidaten weerhouden voor 'onze' pop : de kolibrievlinder die ik hier al eens op de Buddlejas zag (en in Italië op 'onze' Oostenrijkse geraniums), en groot avondrood. Ik legde de foto en mijn shortlist dan maar voor aan de experten in het Back Garden Moth forum (UK) , en zij gaven hun unanieme zege voor groot avondrood (tinternet is toch fantastisch, sorry, geweldig). Zelfs met de kolibrievlinder was ik al tevreden geweest. Mooi.

En met dank aan Flickr fotografe nutmeg66 kan ik ook al eens laten zien hoe hij of zij er in dat geval [Kabouter Wesley stemmetjes]     "even later"     zou kunnen uitzien :

groot avondrood, elephant hawk-moth, Deilephila elpenor
groot avondrood - elephant hawk moth - Deilephila elpenor

copyright/creative commons nutmeg66 @ FLICKR


Wat zei ik, mooi he ? Ik heb nu wel een klein beetje spijt dat we hem hebben teruggelegd, maar van die bij onkundigen in gevangenschap geboren vlinders dat is ook niet alles (slecht ontvouwen vleugels en andere levensverkortende complicaties). We zullen mekaar zo ook nog wel eens zien zeker ....
Dus mijn excuses aan de nachtvlinders en de liefhebbers van de soort (maar, toch nog even een maar, de meeste van die mooie vliegen wel overdag, dus eigenlijk blijft mijn stelling nog redelijk overeind ;-)). Misschien word ik ooit zelf nog een echte liefhebber ... nog één zo'n close encouter, en het wordt waarschijnlijk onvermijdbaar.

Opwarming van de aarde of is dit een inheemse vlinder die ik gewoon al 35 jaar heb gemist ? Wat een k*tweer in elk geval. De eerstelingen en de bonen hebben één van de voorbije dagen flinke (vries)klappen gekregen (ik vergeet ook een keer te luisteren naar die loepzuivere weersvoorspellingen). Zo flink dat ik mijn impulsieve ingeving van de dag om de tomaten dit jaar eens wat vroeger uit te planten (heb toch genoeg reserveplanten) stante pede weer ingeslokken heb. Zelfs zo erg dat ik met de rest van de planten die buiten zouden kunnen ook nog maar even wacht. De eerstelingen zullen wel bekomen maar de bonen mogen 'opternieft'.
Om de tijd en de rest van de goesting te doden dan maar een verhardinkje aangelegd aan de poort naar de moestuin met al die rondslingerende kasseien (moeten we die toch een tijdje niet meer van hot naar haar verhuizen). Totaal onvoorzien maar wel handig ... en mooi. Nu het weer nog wat mooier.

6 comments:

natuurlijk-rijk said...

Inderdaad een heel schoon beestje, hopelijk zie je het binnekort ook in het echt. En hoe ziet de pop er dan uit?

the666bbq said...

de pop is die foto van het vorige berichtje (5 mei). Lange leve het bloggen, want zonder waren we er misschien nooit 'zo' met onze neus bovenop gaan zitten (pas dan zag het er echt bijzonder uit) - "ah leuk een wormding" ...

bart said...

er bestaat een heel goede nachtvlindergids voor belgië en omstreken, dit in geval je je in 'de materie' wenst te verdiepen: Nachtvlinders van Waring en Townsend, Tirion natuur.

the666bbq said...

bedankt voor de tip, misschien moet ik een maar eens een nachtvlinderval op mijn DIY lijstje zetten ;-)
zelf al gezien die groot avondrood ??

bart said...

Nee, nog geen avondrood gezien. Ook nog nooit een nachtelijke vlinderval opgezet trouwens. Dus misschien zitten ze er wel. Maar om een mooie foto te maken moet je ze toch overdag hebben, zo blijkt maar weer eens uit de foto die hier bij je post staat.

Anonymous said...

Ik heb eens een grasgroene versie gezien van dit schone avondrood. Ik was er ook al onder de indruk van, terwijl het een vrij algemene lindemot ofzo bleek te zijn. Heel erg de moeite deze!
En ik heb vandaag ook wat overmoedige buitenbeplantingen gedaan, maar inderdaad: voor tomaten lijkt het nog wel heel erg koud te zijn hé.