16.4.08

sappelsap

Kinderen van 21 maanden kennen gemiddeld vier woorden volgens het tijdschriftje van 'de Bond' - zouden de vrije interpretaties als 'sappelsap' voor appelsap, 'pikken' voor de kippen, of 'boven' voor de living (wat enkel waar is  vanuit de keuken en niet meer van in de slaapkamer) en 'boenk' voor America's Funniest Videos ook tellen ? Vier lijkt me in elk bijzonder weinig... maar ik heb maar één kindje om die wetenschap te toetsen.

De eerstelingen liggen eindelijk allemaal in de grond, eindelijk want binnen een weekje zouden de late aardappelen ook al de grond in  mogen - dat plantmoment ga ik maar een beetje uitstellen dan, zodat beide oogsten niet te kort bij elkaar komen want eerstelingen  bewaren toch niet zo goed.

Ik dacht 'even snel' mijn drie oude aardbeidbedden te rooien en de antiworteldoek die ik daar had gebruikt te recupereren voor de  nieuwe bedden met het stekgoed (btw : de stekken die ik gemaakt heb door scheuren zien er bijzonder goed uit dus de kans is groot dat  ik nooit nog op een andere manier aardbeiplanten vermeerder - al zal dat ook nog van de opbrengst afhangen uiteraard). Die  antiworteldoek hadden ze beter worteldoek genoemd als je het mij vraagt, en de uitvinder van die doek is waarschijnlijk ook de  uitvinder van de overlock machine want het doek was perfect en onwrikbaar omgezoomd door wortels. Na wat uurtjes trekken en sleuren  waren de bedden vrij (aanvankelijk voorzichtig in de hoop de doek te kunnen sparen, na doek twee was mijn goesting over en werden de  stukken automatisch kleiner). Ik weet nog niet of ik de worteldoek nog wel wil hergebruiken op mijn nieuwe bedden.
Bij het vlaktrekken van het laatste bed lag de grond plots bezaaid met roze lijfjes, alsof ik net een struikje roze aardappelen had  gelicht, en dat was toch weer even schrikken. Babymollen. 'Weer' want vorig jaar lag er een gelijkaardig nest in de serre (ook wel  verdacht kort bij een aardbeibed dat ik daar had liggen, zien zij in mijn bedden het Hilton van de molshopen ?). Ik heb ze weer wat samen gelegd onder het nestmateriaal, want eentje begon  nogal snel te zweten (hartproblemen, gewoon stress, of teveel zon op het zwakke velletje). Of ze het nu gaan halen weet ik niet, ze  moeten hun lokaties maar wat beter kiezen; aan de punten van mijn spitvork is in elk geval geen goed idee, daar is al menig aardappel eervol gesneuveld.

babymollen

Voor de winter had ik de helft van het kippenhok afgespannen zodat die helft ten minste de winter zou overleven. Gisteren heb ik de  kippen weer op dat stuk met gras gelaten, en heb ik het ondertussen kale stuk weer ingezaaid (snelzaad van Barenburg, 5 weken, ben eens benieuwd) en afgesloten. Niet vanwege het dioxine verhaal maar gewoon omdat dat zo op de planning stond. Ik heb trouwens nog nooit een kip gezien die niet in de grond krabt, al was het maar om wat steentjes op te rapen die ze nodig hebben om voedsel in de maag te kunnen 'malen', dus elke vrijloopkip zal wel eens waar aarde binnenspelen ook die van de 'goedgekeurde biologische kippen'. Heel die anti-thuiskippenei campagne kan me dus gestolen worden.  De kippen krijgen in elk geval al geen extra dooierkleurstoffen (E160d, E161c,...) noch antibiotica binnen dus dat hebben ze dan weer minder. Wanneer ze voldoende groenvoer krijgen worden de dooiers vanzelf oranjegeel (de kleur van de schaal is afhankelijk van het ras : kippen met een witte oorlel geven witte eieren, rode oorlellen geven bruine eieren).

Voor de firefoxers, en de liefhebbers van foto's is er een leuke nieuwe plug-in : picLens. Daarmee kan je op een andere manier  doorheen een aantal afbeeldinglijsten 'vliegen' in een '3D muur'. Schitterende manier om eens op een andere (snellere) manier door google images  te snuisteren en zo bv. je plantenkennis op te frissen (maar dat maakt de plantenwijzer uiteraard niet overbodig want die is doordacht  samengesteld, becommentarieerd en gesuperviseerd; maar het is wel een leuke aanvulling). Bedankt voor de tip, tipgever, ik geef de tip even door...

1 comment:

Anonymous said...

Tja...
Onder pedagogen, psychologen en ander -ogen (en zelfs -iaters) wordt uitgegaan van gemiddeld 2 woordjes op 12 maanden, en 200 op 24 mdn...
Waar de Bond die 4 woordjes op 21 haalt? geen idee...