6.4.08

productief weekend...

Oost-Indische kersZo mogen ze nog slecht weer voorspellen. Ik zag het weer gebeuren dat het weekend doornat zou worden dus zaterdag morgen al maar gauw twee rijt,es eerstelingen geplant. Wie graag 'nief patattekes' eet weet dat je die niet in de winkel kan kopen. Een echte 'uit het veld in de pan' groente. Maar ik heb ook de voorgezaaide labbonen, de sluimerwten en al wat ui en sjalot kunnen planten.
Ook twee schalen gezaaid met éénjarigen, zaad uit mijn strooptocht in het najaar. Allemaal anonieme zaadjes in zeer uiteenlopende maten en vormen maar allemaal vers en dus met wat geluk zeer kiemkrachtig. 

Ik heb gezien dat de Oostindische kers ter plaatse opnieuw aan het uitschieten is, dus heb ik een aantal van mijn backup planten in de moestuin gezet (als de natuur zegt dat ze er klaar voor is dan mag je haar daarin volgen denk ik).

Een eerste lichting van de pepers heb ik naar de grotere potten verspeend (8,5cm) en de megalomanie wordt op dat moment altijd weer pijnlijk duidelijk : ik ga weer heel veel plaats tekort komen. Misschien moet ik het er toch maar eens op wagen om de planten in de serre verder op te kweken maar dan moet ik het weerbericht wel heel goed in de gaten houden want één prik kan voldoende zijn om al het werk in rook op te zien gaan.

Eén van de twee wilgen die de kippen onderpoten hadden genomen was inderdaad verloren (ondertussen vervangen), de andere was maar half afgekrabt en die heb ik dan wat dieper gestoken (helaas niet helemaal voorbij 'de wonde') - had al mooie wortels gekregen trouwens. Ook een aantal loopgraven van de kippen ontdekt, de desertrice van vorige week had dus waarschijnlijk de benen genomen in plaats van de vleugels.

Ik heb me dit weekend nog gauw een meetlat gemaakt met intervallen van vijf centimeter (ondiepe zaagsnedes op een niet geïmpregneerde panlat) wat bij het uitplanten geen luxe is. Niet dat het allemaal tot op de centimeter moet kloppen maar meestal ben je geneigd om alles te kort op elkaar te zetten en dat komt de opbrengst meestal niet ten goede (aardappelen te kort op elkaar : mooi loof, weinig aardappelen). Een aanrader voor moes- en siertuin zo'n lat.


Wat blijven staan is op het kolenbed staat ondertussen in bloem en daar moet ik nog een foto van proberen te trekken (liefst met evenveel zon als vandaag). Je zou bijna kolen zaaien voor de bloemen in plaats van het gewas. In principe zou ik er dus binnekort zaad van kunnen nemen maar er staan teveel soorten te kort op elkaar en kolen zijn nogal sterke kruisbestuivers dus je zou niet weten wat daar van voortkomt (ik heb dat perceeltje trouwens weer nodig). Dat doet me er aan denken dat ik morgen (dringend) de gezaaide kolen moet verspenen morgen want die deno-zak stond redelijk 'opgeblazen'. Het seizoen gaat in hogere versnelling.

No comments: