15.10.07

compost

Het is tijd om de compost boven te halen en als een dekentje op je bedden te leggen. Het is geen slecht idee om eerst die bedden nog eens een grote schoonmaak te geven, en daarna ook je compostinstallatie een grote beurt te geven. In mijn geval betekent dit dat bak nummer 3 volledig leeg mocht, en dat alle andere bakken (2+ 1/2) eneke mochten opschuiven (Dat moet niet allemaal even netjes, er mag wat leven van de vorige 'cultuur' overblijven.)

Het is soms grappig om te lezen (al is de groep die ermee kan lachen betrekkelijk klein) hoe men in de artikels graag schrijft dat een laagje van 'slechts 5 cm' voldoende is. In mijn derde bak (rijpe compost, fijne kruimel, bosgeur) had ik ongeveer 1m x 1.2m x 1.2m klaarliggen, aan 5cm zou ik daarmee ongeveer 28m² mee kunnen bedekken, wat overeenkomt met ongeveer 1 plantbed in de groententuin.
Zelf composteren we thuis alles, niets vertrekt via groene bak of remorque, en deze ene bak was zowat het resultaat van een heel jaar composteren (er was een klein deel opgeofferd aan wat beplantingen in de voortuin, en wat boomcirkels in de boomgaard). Dat zou dus betekenen dat ik ongeveer nog 8 van die bakken zou moeten zien te vullen om heel mijn moestuin een gezonde lading compost te geven... onhaalbaar qua infrastructuur en ik zou materiaal moeten gaan roven van plaatsen die het waarschijnlijk zelf kunnen gebruiken.

Gelukkig neemt het volume materiaal dat uit een tuin komt alleen maar toe (tenzij je echt geen groene vingers hebt dan krijg je elke plant klein) maar het is duidelijk dat de moestuinier altijd te weinig heeft van het zwarte goud.

Het is trouwens een goed idee het compost af te dekken met bijvoorbeeld een dun laagje gras zodat het niet te snel uitdroogd en alle leven verliest.
Als je bedenkt dat dit proces met relatief weinig inspanning een hoop afval die vele malen groter was ter plaatse heeft verwerkt tot een hoopje dat zo belangrijk is voor je tuin, dan is het niet te begrijpen waarom er dagelijks al die vrachtwagens de baan op moeten om al die stinkende containers te verzamelen.
Reuk is voor sommigen zo'n reden, en plaats. Voor compostbakken heb je inderdaad wel wat plaats nodig, maar als je geen plaats hebt voor bakken heb je meestal ook niet genoeg materiaal om ze te vullen, voor een vat heb je al wat minder plaats nodig, en voor een wormenbak al helemaal geen plaats. En er zit pas een reukje aan als je het niet goed doet - zelfs de wormenbak zou gewoon bij in de keuken kunnen (al moet ik eerlijk bekennen dat ik er zelf nog geen ervaring mee heb).

No comments: