21.6.10

Meanwhile in the green greenhouse ...

nee, ik ga voorlopig nog wel even in de moertaal blijven bloggen en ik ben geen dactylododdelaar maar sinds dit jaar is het groene huis (ziedewel dat bekt niet EN het slaat nergens op) echt wel groen.
5600L soep had ik moeten drinken (industriële soep dan nog, van het merk met de Kip die knort) om genoeg lege emmers te hebben maar gelukkig hebben anderen dat voor mij gedaan.

Ik kweek mijn pepers graag op in containers, omdat ze in volle grond nogal groot worden en daarenboven (en dat vind ik misschien nog 'vervelender') een permanente plek in de serre opeisen, lastig als je naast een dertigtal pepersoorten ook nog tomaten (42 stuks), meloenen (12x2 stuks), paprika's (14 stuks) en komkommers (4 stuks) in diezelfde serre wil proppen. Mobiele pepers to the rescue dan maar.
Een traiteur had een redelijk grote afvalberg en deed z'n lege emmers (uitgewassen en al) weg voor een prikje, beter dan de (bedel)Ronde Van Belgische Frituren. En een flauwe geurzweem van alle soepen uit het gamma ruikt nog altijd stukken beter dan de weeë geur van lauwe mayonnaise. Stevige emmers ook en staat wel mooi zo strak in het groen. Perfect dus.

Drainagegaten aan de zijkant gemaakt deze keer (op een vinger van de bodem), want met gaten aan de onderkant liep er altijd al een deel weg - dwars door en vooral langs de uitgedroogde kluit - als ik weer eens te laat was met een gietbeurt. "Niks erg he" zou rosemarie zeggen, zolang er water is toch niet, 't is alleen dat ik mijn water te ver moet kruien om gewoon de mulchlaag onder de potten water te geven.

Sommige pepers dragen al vruchten zo groot als pink en duim, de rest zal nu wel gaan volgen als de temperatuur stijgt (en wel vanaf morgen zeggen ze). Ook de tomaten doen het goed (papa-666 vindt dat die van hem mooier staan, maar hij lust geen tomaten en dan zijn die tweekoppige F1 monsters van de markt natuurlijk ideaal speelgoed ;-)). Veel vorken zoals eerder gezegd, waarvan ik er de meeste heb gehouden. Met het lange koude voorjaar wilde ik het 'verlies' een beetje compenseren door op twee paarden te wedden en die vorken geven al snel grotere wonden als je ze wegneemt; bij de planten die geen vorken hadden heb ik zelfs hier en daar een tros bloemen geleend van de dieven. Snoeien daar zijn voor- en tegenstanders van. Bekijk deze beelden of blader eens door die van Chuck om te zien hoe extreem sommigen het doen (opgelet : not for the faint-hearted). Zo zou ik het zelf nooit doen, maar het heeft wel het geweten gezalfd om eerder een blad te vroeg weg te nemen dan te laat.

greenhouse

Wat zien we verder in de serre ? Om te beginnen dat de plastiek vuil is en dringend nog een sopje moet krijgen. Eén procent afname van het licht zou één procent minder opbrengst leveren en dat kunnen we niet laten gebeuren.
De deur staat overdag bijna altijd open : het CO2 gehalte valt in een gesloten kas kort na de middag in een flinke dip, en dat broeikasgas is een belangrijke gratis "meststof". In een open kas is er ook minder condensatie (drogere planten, dus minder snel ziek) en als het waar is wat ze voor de komende periode voorspellen, dan wordt het in de gesloten kas seffens al snel te warm. Dus : ventileren, ventileren, ventileren, ...
Mulch uiteraard, waardoor ik amper moet bezig zijn met onkruid wieden, alleen nog op de open stukken rond de stammen.
Achteraan een luidspreker voor de fakePod, best plezierig bij het dieven, zelfs als daar per ongeluk alleen nog de start-to-run lessen van the999bbq op staan. Ge moet het eens proberen, Evy Gruyaert die roept "amai, goe bezig", "gij kunt dat", of "let op uw tempo", en als ge de laatste les neemt krijgt ge zelfs een kus, welverdiend zegt ze zelf. The999bbq heeft haar start-to-run-examen trouwens net uitgelopen met de loopclub van het dorp, 27'44" op 5km, netjes al zeg ik het zelf.
De aandachtige kijker ziet misschien ook nog net de elektrische tandenborstel die al eens gebruikt wordt om de bloemetjes een beurt geven. Niet echt noodzakelijk, maar je moet het toch eens proberen (misschien heb je wel een gsm met trilfunctie of ander speelgoed dat vibratoreerd), best wel indrukwekkend zo'n toef sterrenstof die recht naar beneden valt.
En helemaal achter de serre zien we al een stuk van de bloemenweide waar de grassen flink in zaad staan, tijd om er op advies van AnneTanne alsnog korte metten mee te maken. Zonde wel van de bloemen die er al in staan... tuinders zijn soms toch watjes.

blueberry tomato

Ik kijk al uit naar de blueberry (de tomaat, niet de bes) want die gaat toch blauwer zijn dan dat ik durfde te vermoeden. To be continued...

3 comments:

Amy said...

You have a great greenhouse. I have never seen a blue tomato. :)

Anonymous said...

The greenhouse is really nice.Good work.
garden cloches

the666bbq said...

thx...
it's the heart of the vegetable garden where I tend to be a bit less lazy, but still not too much attention, you don't want to spoil them ;-)