1.3.09

Opgeruimd staat netjes ...

"Het is geen slecht weer he papa", komt rosemarie me als een volleerd weermeisje wakkerfluisteren. Ideaal weer dus om de tuin eens onder handen te nemen, en met de zon op de knikker en de vogeltjes die bijna nog vrolijker meefloten heb ik al slechtere momenten gekend. Wat me wel opvalt is hoe de eigenaren van de zogeheten onderhoudsvrije tuinen nog nergens te bespeuren zijn. Dan wordt ik toch liever buiten gepest door mijn tuin want ze hebben een paar mooie dagen gemist.

liten Bram fyller årBram heeft zopas zijn eerste 'jaar gevuld' zoals de Zweden het zo mooi zeggen. Het kaarsje heeft hij vorige week al laten uitblazen, op zijn doopfeest. Gezuiverd van al zijn jonge zonden slaapt hij sindsdien weer bijzonder goed door. Hallelujah.

Het huis ruikt weer heerlijk naar versgebakken brood. Het was natuurlijk weer onmogelijk om dadelijk de juiste vervangpan te krijgen; de 'nieuwe' pan was te klein en de as voor de kneedhaak te dik, op geen enkele manier te gebruiken dus. En terwijl ik dat stond te demonstreren met een terloops gesloopt toonzaalmodel kreeg ik plots de verlossende woorden "hou maar vast en loop er maar mee naar buiten" te horen. Mij om het even, lang genoeg gewacht.

Ik ga er van uit dat de dahlia's die ik, 'op (beproefde) grootmoeders wijze' en geheel in mijn luie tuinman-stijl, gewoon in de grond heb laten zitten er waarschijnlijk niet gaan doorkomen. Om die reden heb ik er al maar een paar andere gekocht en die liggen alweer in een gespreid bedje zodat ik ze later kan stekken. Hopelijk met evenveel succes als vorig jaar. Ik hoop natuurlijk dat die andere er toch nog doorkomen, alle uitvluchten zijn trouwens goed om er nog een paar te kopen (van elks slechts één natuurlijk want dat stekken is veel te plezant).
Zo dadelijk geef ik nog wat reukerwten een voetbadje, dat scheelt weer een paar dagen als ik ze morgen 'ter aarde bestel'. Nog zo'n blijvertje dat in mijn top tien van impulsaankopen staat.

Op de kilometerteller van de fiets staan nog steeds amper 2,2km - ongeveer de testrit naar de moedermolen na het installeren van de teller; en in centimeters ongeveer de afstand die de broeken tegenwoordig lijken te mankeren (in de breedte, ik heb korte beentjes maar ik krimp nog altijd niet).
Ik had wel verwacht dat er een verband ging zijn tussen die twee maar ik had gehoopt dat het toch in de andere richting ging zijn. Time to join Team Wonderbike; ik wil trouwens wel eens wat proeven van die New Belgium Brewery maar dat zou misschien het probleem kunnen zijn.

We hadden nog wat Amaryllisbollen gevonden, netjes droog weggeborgen. Maar we hadden ze ondanks de beste zorgen bijna opgegeven : veel blad maar weinig bloem. Franz van de boek bracht echter raad, blijkbaar geraakt de bloemstengel niet buiten als je te snel begint met water geven (in ons geval : onmiddelijk na vondst). Bij één van de bollen heeft de bloemstengel nu toch de weg naar buiten gevonden dus misschien komt er toch nog iets van. In alle andere gevallen hebben we weer een wijze les geleerd : de Amarayllis pas watergeven NADAT de bloemstengel uit de bol komt piepen.

2 comments:

Yolanda Elizabet Heuzen said...

Onderhouds vrije tuinen, ik vraag me af wat dat zijn en waarom je er een zou moeten hebben. Doe mij maar een echte tuin want daar beleef ik veel plezier aan.

the666bbq said...

ik moet er zeker geen hebben, ik kan het ook niet anders benoemen dan 'geen echte tuin', of toch veelal zonder ziel.

Ik begrijp wel dat niet iedereen evenveel interesse heeft voor tuinieren, en liever andere dingen doet dan 'werken' in de tuin maar ik begrijp niet dat heel wat van die mensen toch per se groot-groter-grootstgrondbezittertje willen spelen inclusief imponerende tuin en smetteloos gazon. Ik vind dat een beetje een rare kronkel...