25.1.09

het is 'vanhaar' anders ...

lean-on greenhouse, serreHet enige echte perpetuum mobile lijkt wel de wetenschap zelf te zijn. Die schijnt er maar niet in te slagen ergens een conclusie over te trekken die ze ook een paar jaar kan volhouden en zo houdt zij vooral zichzelf aan de wiggel. "Doe haar maar niet op de composthoop", dan had de wetenschap het niet over de schoonmoeder maar over onze lokken (en die van onze dieren). Nu blijkt haar weer wel een goede 'groene' bemester te zijn. Als het afbreekt in de grond dan zal het ook wel kunnen op de mesthoop. Eindelijk een goede reden om Lorre vaker te kammen.
Eén van de bedenkingen die men wel maakt (voor je naast het koffieprut bij de restaurants, ook de haren gaat ronselen bij de lokale kapperszaken) is dat er wel eens sporen van lood in het haar wordt teruggevonden wat misschien niet de beste bodemverbeteraar is (kan iemand me vertellen in welke voedingsschijf lood in een gevarieerd dieet ?). Misschien één van de redenen waarom het niet gecomposteerd mag worden.

Een lichte opstoot van paniek. De vijgenstekken die ik zondag had klaargemaakt leken na amper drie dagen verdacht veel op de Sheba kat uit de reklame, schattig misschien maar in dit geval niet echt goed nieuws dus. Vreemd want voor de andere stekken die ondertussen al (zonder veel pamperen : oude 'grond',..) geworteld zijn, is er voorlopig geen vuiltje aan de lucht. In een eerste reflex doorzoek je dan de kartonnen dozekes, stille stoffige getuigen "van hoe je het vroeger deed". En in het tuincentrum ben je toch wat aandachtiger als je door de tuinapotheek wandelt (er moest zo maar eens het perfecte fungicide te koop liggen). Maar misschien moet de vraag helemaal niet zijn of je de stekken nog kan redden, maar maar of je wel wil dat ze het halen ? De meeste schimmels zijn zwakteparasieten wat al aangeeft dat de stekken in elk geval niet kiplekker waren (misschien hadden ze wel wat vorstschade is niet ondenkbaar, het was trouwens niet de Choisya die bruin was maar de Pieris japonica en die heb ik andere tuinen al even bruin gezien; eentje van de drie zal het ook niet halen vrees ik), en blijven er geen "sporen" aan je nieuwe planten die je dan zelf keurig, met plant, over de tuin verspreidt ? Ik heb ze in elk geval uit de kweekkast gehaald want ik wil niet dat ze de andere stekken, in een tijdelijk dipje, aansteken.

Dit weekend hebben we de schuifdeuren gehangen in de lean-on kast tegen het druivenkot. Nu moet 'alleen' het glas er nog in. Er hadden misschien een aantal dingen anders gekund (van bij mijn ontwerp tot aan de uitvoering) en sommige dingen zelfs anders gemoeten maar het blijft "een plaatje" en we gaan er veel plezier aan beleven.

2 comments:

Anonymous said...

Hallo,

Ik heb net hetzelfde aan de hand met mijn gestekte vijgen: van de 5 soorten die ik gestekt heb is totnutoe enkel de Everbearing van schimmel gespaard gebleven...

Grtz,

Mario

the666bbq said...

Everbearing is hier inderdaad ook drager van het laatste Vlammetje Olympische hoop. Ik ben zelfs nog een nieuwe lading stekmateriaal gaan uithalen bij Roger maar ook die kunnen ondertussen naar de kapper ;-)
(ik had de tweede lichting met voorkennis nochtans extra droog gehouden, niet meer in de broeierige stekkast gezet, de snijwonden afgedekt met was en een sopje antischimmel gegeven - normaal allemaal niet echt nodig)
De winterprik heeft aardig gestoken.