26.3.08

Vandaag ben ik zo vrolijk...

Ondanks het feit dat het buiten veel te nat is (de 'onderste' helft van mijn gazon staat naar adem te happen, te knetteren als een pasgeopend blikje frisdrank, de prei in mijn moestuin heeft al een idee van hoe ze in het de soep zal stellen) en het er dus naar uitziet dat de start van het seizoen nog voor onbepaalde duur wordt uitgesteld, ben ik in mijn nopjes. De serre is verplaatst van vak 7 naar vak 4.

Het zag er naar uit dat ik dit jaar geen Chinese vrijwilligers meer zou vinden om mijn serre te verplaatsen maar dat was buiten mijn lieve moeder en haar spreekwoordelijke schop onder wat konten gerekend. Met vier (de papa's en ik, en ad interim Hans) hadden we weer niet langer dan 5 minuten nodig om de serre op haar nieuwe plaats te krijgen, amper 6 meter en de breedte van een pad verder gelegen. Mijn helpers zien er meestal wat tegenaan (semi-professionele serre dus wel wat zwaarder dan wat je in vierletterwinkels kan krijgen) maar eens je de serre uit de greep van het omliggende gras hebt is het 'maar wat stappen'. Het verzetten van de ankers was weer veel lastiger dan het verzetten van de serre. Het was alsof je een schroef in platte kaas probeerde te vast te zetten. Maar ze staat er en ik ben dus blij.
Mijn rotatieschema is een belangrijk onderdeel in het moestuinieren 'zonder chemie', en hoewel het voor de andere acht uit de negen vakken misschien nog belangrijker is, ben ik blij dat de serre mag meespelen. De vroege aardappelen die al een tijdje liggen te spruiten, mogen zo snel het kan (lees droog genoeg is) waar de serre stond. Aardappelen worden gevolgd door de 'legumen' (erwten en bonen) die gekend zijn om hun stikstoffixerende eigenschappen, waarvan de gulzige kolen het volgende jaar dan weer gebruik kunnen maken. Als laatste komen de uien/wortelen/look... die hebben het niet zo op een rijke bemesting en dat komt dus goed uit, zonder bijkomende bemesting moeten ze het maar zien te rooien met de laatste restjes.
Er worden ook andere afwisselingsschema's gebruikt, soms in andere volgordes of met andere aantallen maar het basisprincipe (nooit hetzelfde telen op dezelfde grond) is wellicht belangrijker dan de volgorde. Een aantal ziekten of plagen zullen zich mettertijd makkelijker opbouwen of in stand houden als je aan 'monocultuur op minischaal' doet. Het bekendste voorbeeld is bv. knolvoet bij kolen of ritnaalden en de coloradokever bij aardappelen.
Het is aannemelijk dat wanneer die kevers de winter overleven (en dat wordt hen elk jaar makkelijker gemaakt) en al gauw weer aardappelen vinden (hun lievelingseten) zonder dat ze daar verre verplaatsingen moeten voor doen (kort bij hun huidige slaapplaats en wat achtergebleven patatten van het jaar tevoren) dat die kevers het makkelijker zullen hebben om een hele nieuwe generatie in gang te zetten die op korte tijd uw aardappelen snoeien. Tenzij je er weer een insecticide tegen aangooit, preventief een paar keren want als je curatief moet gaan toepassen dan is het soms al te laat. Vergeet maar dat ze onmiddelijk het loodje leggen als je met je lans gepasseerd bent. Een deel zit goed verstopt, een ander deel heeft zich op de grond laten vallen en nog voor je je sproeitoestel aan het kuisen bent vreten zijn weer verder voor het nageslacht.
Ritnaalden maken gangetjes, maar helaas niet alleen in de bodem. Gelukkig geven ze vooral problemen in het eerste seizoen nadat je bv een weide tot moestuin hebt omgetoverd en verdwijnen naarmate je de tuin langer in gebruikt hebt, tenzij je hen ter plaatste houdt met hun lievelingskost, jawel de aardappel.
Elke groente heeft ook zijn eigen voedingspatroon, en als zij altijd dezelfde voedingsstoffen uit hetzelfe lapje grond trekken, zal je na verloop van tijd niet anders kunnen dan (veel) bijmesten. Het voeden van de bodem (compost) is in mijn tuin belangrijker dan het voeden van de plant, en roteren is daarin een bondgenoot.

Dus afwisselen ! Ook de serre als je kan. Ik moet bekennen dat ik daar ooit ook mee zal stoppen maar dat zal hopelijk pas zijn wanneer ik een vaste serre in Victoriaanse stijl op een gemetste sokkel in de moestuin integreer.

Ondertussen zijn zowat alle tomaten uitgekomen. Die mogen in het weekend al worden verspeend. Morgen en overmorgen (27 en 28 maart) zijn goed om kolen te zaaien. Nu gaan we nog wat brochures vergelijken, ons nieuwe 'kookcentrum' kiezen : smeg, boretti of fratelli, wie goede raad heeft mag het zeggen...

No comments: