18.2.08

spelingen der natuur...

Ik ben nog altijd aan het bekomen van de mentale schok van de dikke truiendag. Allemaal goed en wel die initiatieven maar bij gebrek aan communicatie geeft dat pijnlijke arbeidsomstandigheden. Het is sowieso al de zon die mijn bureau moet verwarmen maar die was vrijdag ook al niet van de partij. Nee, dikke truiendag was er eentje om te vergeten.

Ondertussen is de eerste bijzonderheid van dit tuinseizoen een feit. De bedektzadigen worden opgedeeld op basis van hun kiembladen ofte zaadlobben. Eénzaadlobbigen krijgen bij aanvang één kiemblad (ui, prei, iris,...) en krijgen meestal lijnvormige, parallelnervige bladeren. Tweezaadlobbigen krijgen twee kiembladen en bredere bladeren (bv tomaten, peper, eik, beuk,...). Soms gebeurt het dat zaailingen opkomen met minder of meer kiembladen dan verwacht voor de groep. Minder dan verwacht komt vaker voor. Ik heb nu een aantal peperzaailingen (normaal 2 zaadlobben) met drie kiembladen.


(mijn trouwe lezers vroegen om meer foto's,ik ga mijn best doen ;-) )

Zaailingen met minder kiembladen dan verwacht blijken vaak zwakker te zijn; wat deze speling van de natuur veroorzaakt is niet precies geweten (genetisch variatie, omstandigheden, selectie, ...) Ik vind het wel jammer dat ik de namen niet ken van deze zaailingen. Eéntje zag ik plots staan tussen mijn 'afval' (ik houd zelf maximum drie zaailingen per soort, maar kan het niet om de rest zomaar weg te gooien), het andere komt uit een schaaltje dat iemand per ongeluk omstootte waardoor alle zaailingen uit dat bakje anoniempjes werden. Deze plantjes krijgen in elk geval extra aandacht, en de vruchten van de pepers zijn kenmerkend genoeg om er later weer een naampje op te plakken. Eigenlijk kan je het vergelijken met het eentje meer van het klavertje vier dus I'm feeling lucky...

Let op mijn ecologische krantenrolletjes, een absolute aanrader voor het opkweken van plantjes uit zaad.

No comments: