17.12.07

einde van het weekeinde

gageleerEn de kerstmarkten volgen mekaar in ijltempo op. Drie heb ik er al achter de kiezen. Leuven was nogal aan de natte kant (maar vanwege de droevige opkomst wel twee kerstspiezen voor de prijs van één). Begijnhof Diest wat aan de koude kant. Daar heb ik wel West-Vleteren gedronken ten voordele van iets dat ik al niet meer weet wat, hoe het smaakte weet ik ook al niet meer en dat is aan 7 euro wel een spijtige zaak - hersenschudding of geen hersenschudding; ten voordele van mensjes in Roemenië (denk ik) heb ik nog een tuinboek gekocht waarvan ik al een exemplaar liggen had thuis, 'geërfd' van papa, nu kan ik dus één exemplaar teruggeven, of beide exemplaren later op mijn beurt doorgeven aan mijn kinders. @papa : ik denk dat ik voor de tweede optie ga gaan.
In Aarschot was er nog een alternatieve kerstmarkt. Via natuurpunt was ik hiervan op de hoogte (naar aanleiding van een vertelavond binnekort over milieu- en onderhoudsvriendelijk tuinieren was dit ter sprake gekomen) : "wij staan daar ook". Ik vind dat de standjes van natuurpunt meestal worden bevolkt door een bende irritante agressieve ettertjes, die je nooit gerust laten en bij contact ook amper weer loslaten, en ik had me eigenlijk al een beetje defensief opgesteld maar die van Aarschot waren natuurlijk weer totaal anders. Het was een gezellig gesprek bij de gageleer. Op die alternatieve kerstmarkt heb ik ook geleerd dat de zeepnoten ook in het Leuvense te krijgen zijn, goedkoper dan online en geen verzending dus dat viel ook mee.

Zondagavond kregen we bezoek van een "fietser-op-reis" die halt hield bij elk huis dat bij boeiend vond; het onze voldeed aan al zijn vereisten. Hij was ook op zoek naar een goedkope slaapplaats maar dat is nu net iets waar onze charmant woning eerder te weinig van heeft dan teveel. Voor een tas koffie met iets bij is "Frederik" uit Retie altijd welkom.

We hadden gedacht om de gevels van onze oude gerenoveerde woning te laten reinigen maar de werkers die al langs gekomen zijn zijn niet echt enthousiast over de nog bikkelharde voegen die erin zitten. Het effect van het reinigen wordt voor een groot deel bepaald door de voegen (lees : nieuwe voegen hebben een zeer groot effect op het uiterlijk) en de voegen bepalen ook voor een groot deel het isolerend vermogen; dus als die voegen niet op een betaalbare manier kunnen vervangen worden bij het reinigen dan hoeft deze makeover niet. Dan kleed ik het huis wel volledig in met klimplanten - ik heb voor elke zijde al minstens één favoriet. Klimplanten dragen ook bij tot isolatie en bescherming van de muren en vele klimmers zijn nog niet half zo agressief als algemeen wordt gesteld. En het vormt zeker 'het karakter' van het huis.

Seffens nog eens langs de dokter passeren want mijn hoofd hangt mijn voeten uit. Mijn lichaam cumuleert nog even iets verkoudheidachtigs erbij en dat helpt mijn schudding-hoofdpijn uiteraard voor geen meter...

No comments: