20.3.11

net op tijd voor de supermaan ...

(indrukwekkend die maan, nog meer dan anders)... lagen ze er weer allemaal in. Zoals steeds, in willekeurige volgorde en met slechts een bescheiden overschotje voor seizoen 2011 :

brandywine sudduth, banana legs, costoluto genovese, principe borghese, butter and bull heart, kosmonaut volkov 68D, cherokee purple, caspian pink, erdie family oxheart, amish paste, CDB, Pink Brandywine, 1884 purple, brandywine, millionaire, marizol purple, caro rich, dark purple beefsteak, earliana, brandywine cherry, carbon, grubbs mystery green, oranje van goeienbier, voyage, black sea man, northern lights, black cherry, earl faux, amana orange beefsteak, black elephant, crnkovic yugoslavian, broad ripple yellow currant, mortgage lifter bicolor strain, blushing yellow, debarro black, black brandywine, belarus orange, hawaiian white cherry, stump of the world, prudence purple, rose quartz, bloody butcher, anna russian, cabin, marmande jaune, pruple calabash, black oxheart, ...

Een beetje van alles maar wel weer een redelijk aantal osseharten blijkbaar (en ik had er nog zo op gelet). Voyage aka Reisetomate, de niet-anomale anomalie van Uli, zit er ook weer tussen. Niet omdat die vorige keer zo goed was (mooi om naar te kijken maar behoorlijk melig, een beetje zoals de gele peerkes ... jakkes) maar omdat ze in het tomatenforum voor een wedstrijdje "de zwaarste Voyage" gaan (en ik stiekem toch ook een beetje hoop dat de Voyage toch niet helemaal hetzelfde is al de Reisetomate, of ergens onderweg een 'lucky cross' is tegengekomen). (nonde, Jaune flammee vergeten).

Het zaaien met wat vertraging want een deel van de pepertjes moest nog met lichte spoed verspeend worden. Ondertussen zijn die bijna allemaal verpot. Met de "hulp" van een vaste klant in de nieuwe plantenkamer : een Gehoornde metselbij (Osmia cornuta). Mooi beestje met zijn rode poep en witte snor maar onhandig. Als hij niet verdwaalt, diep in mijn haardos (die zijn voorjaarsnoei nog niet gehad heeft, dus ruimte zat), dan valt hij wel twintig keer op rij in de bak potgrond ook al zet ik hem steeds weer netjes op vaste grond. (misschien dronken van die pint bier die sneuvelde toen hij de eerste keer (zonder steentjes of broodkruimels, en al zeker geen pellekes) de haarbos introk, en ik daar "gesticulerend" nog een beetje aan moest wennen. Misschien later eens een mugshot (als de kodak boven ligt en mijn handen niet zo vuil zijn van de potgrond).
Next stop in de zaailijn : de blommekes, want subiet is het toch al weer bijna april. Misschien weer stinkerkes in de serre want die zouden niet alleen de bodem "ontsmetten" maar zo al goed samengaan met tomaten (tegen nematoden, witte vlieg, ..., al eens 'the tomato growing secret' genoemd, en in geval van wedstrijden kunnen we niks aan het toeval overlaten ;-).

blommekes

De moestuin op de meeste plaatsen nog altijd te nat, hooguit goed om wat onkruid te trekken (zonder op de grond zelf te komen; en dan vooral tussen de aarbeien). Plezierig wel met dit weer, maar na een uurke was ik het toch alweer een beetje lui beu en heb ik, vele kleintjes maken groot, versterking ingeroepen. Niet van de kinderen (daarvoor moeten ze minstens 5 zijn), maar van de kippen want dat zijn toch kampioenen in het dabben en kaal zetten (met uitzondering van netels en nog een paar). Met nog een halve rol draad een parcours uitgezet in de moestuin (ik wil niet dat ze aan de look of de ui zitten; goegedacht want de niet zo lang geleden pas geplantte narcissen werden als eerste uit de grond gewipt - met worteltjes dus ze willen nog wel proberen precies).
En ze doen zij dat goed, die kippen... moet je ook maar eens proberen.

Update: 60 van de 100 rolletjes staan al boven de grond, helaas is mijn administratie weer niet goed genoeg om te weten of dat de zaailichting van vrijdagavond is of die zatermiddag; maar kom die halve dag..., is wel ongeveer het aandeel van vrijdag ... 2,5-3 dagen, Just In Time, bedankt janneke maan.

10 comments:

Anonymous said...

Hola, pepertjes nu al verspenen? Die van mij zijn allemaal goed boven gekomen, maar nog steeds geen echte blaadjes te zien... En nochtans op hetzelfde ogenblik gezaaid als jij :-( Zou daar nu iets mis mee zijn?
De tomaten daarentegen (die van jou dus, eigenlijk), die staan wel al allemaal boven!

the666bbq said...

geen paniek ;-) pepertjes zijn niet van de rapste en ik gok dat ik je tijdens de kiem een beetje uit het wiel heb gereden in de kweekkast (of misschien was het dat weekje weken aan 6°C maar dat ga ik nooit nog uitproberen ;-)
Niet zozeer de onderwarmte, want die kan je goed reproduceren op een niet al te hete radiator, maar de hoge luchtvochtigheid in de kast zijn ideaal. Tomatenzaden hebben zo soms maar 3 dagen nodig om boven de grond te prikken...
Oh, en de kamillethee ... had je die ook gebruikt ??

ben blij dat de tomaten gelukt zijn, doemscenarios van bidirectionele norse blikken op de volgende blogmeeting mogen nu definitief beschikken ;-)

Anonymous said...

Nee, zonder kamillethee of koffieprut dit keer (ziek enzo, weetjewel; het was al een hele inspanning om te zaaien :-( ) Beetje meer vochtigheid dus voor de pepertjes; ik zal het eens proberen!
En natuurlijk geen bidirectionele norse blikken; ik zal je zelfs met veel egards behandelen, want vermoedelijk zal ik ook nog van jou afhankelijk zijn voor de uitleg hoe je tomatenzaad wint en bewaart :-)

the666bbq said...

met de koffieprut ben ik gestopt (licht zuur en daar houden ze toch niet zo van denk ik), moet zijn magische ding maar doen via de composthoop ;-)

hilda said...

waw, wat een bedrijvigheid!
k was van plan zo ongeveer nu beginnen te zaaien, maar k vertrek op reis de hele paasvakantie en k denk niet dat zaailingen zo lang zonder water kunnen... k zal weer heil moeten zoeken in gekochte plantjes om toch iets van resultaat te hebben zeker?

the666bbq said...

bwa, als je ze niet te droog en te broeierig achterlaat dan kan dat lukken

en in het slechtste geval kan je natuurlijk nog altijd aan de mouw trekken van dat netwerkje groene vingers dat je ondertussen moeiteloos hebt opgebouwd (wink) ;-) (wink)

bart said...

Die kiekes in mijn serre ga ik niet proberen, ik hou liever een veilige afsluiting tussen Atilla zijn domein en mijn werkterrein. Maar die stinkerkes daarentegen, dát zie ik helemaal zitten!
Hier zijn de peperkes voor de helft opgekomen, wat gekiemd is heb ik nu wat koeler gezet. Of moet dat alleen voor tomaten?

the666bbq said...

tomaten hebben inderdaad baat bij 'koude therapie', minstens 2 weken als kiemling (tussen kiemblaadjes en het verschijnen van de eerste echte blaadjes). Remt de groei, minder blaadjes onder de eerste bloemtros, sneller vruchten,..

Voor pepers heb ik daar nog niks over gelezen, dat lijken me nog altijd echte warmteminners te zijn, bij lage temperaturen zullen ze zo snel niet groeien maar da's op zich niet zo erg (duurt toch nog twee maanden voor ze buiten mogen en dan groeien ze als kool in de serre); zolang je ze maar niet vergelijkt met de monsters die je over een paar weken alweer in het tuincentrum kan kopen is er niks aan de hand ;-)

natuurlijk-rijk said...

Alleen al al die linkjes is veel werk!, om dan nog maar van het zaaien te zwijgen zeker, sukses ermee!

the666bbq said...

bwa, laten we zeggen dat een programmeur het één en ander kan automatiseren en het dan eigenlijk niet veel meer is dan naampje typen ;-),
en ik denk dat de +-500 zaadjes op minder dan vier uur in de grond lagen (dansen op de oocasionele vette schijf en borrelen tussendoor inbegrepen), wanneer de meesten hangen te couchpotato'en terwijl er toch weer niks op de teevee is (lang leve de digicorder voor de paar dingen die je wel moet gezien hebben ;-)