30.8.09

het jaar van de rups ...

Wat neem je mee als een vriend trouwt en je uitnodigt op zijn feest? Dan neem je hem toch pralines mee van zijn lievelingsmerk, 1500 grammen portie gemengd (with love, from hell). De zaalverantwoordelijke wist niet direkt waar hij met die doos naar toe moest (zowel bij de bloemen als bij de broodroosters zou het misstaan). Dat ik zei dat het groenten waren leek hem niet echt te helpen, ze zijn uiteindelijk toch in de koelkast beland denk ik... (Als je met je muis over het doosje gaat, gaat ze open - magic)

[img: wedding present peppers]

Ik lees af en toe (te vaak) en scheel van de gezonde jaloezie (gezonde jaloezie, een belachelijk metafoor waarmee je een doordeweeks huwelijksfeestje zo kan opvrolijken) hoe collega bloggers allerhande freebies toegestuurd krijgen, om uit te testen of 'zo maar'. De verdwaalde camera die ik enkele weken geleden per abuis in mijn bus vond heeft uiteindelijk zijn nieuwe eigenaar gevonden : moi. Ik mag hem houden van de herstellingsdienst, de eigenlijke eigenaar heeft waarschijnlijk ondertussen een nieuw toestel of zijn geld teruggekregen. Mijn nieuwe speeltje (Canon Powershot SX110 point and shooter) krijgt binnekort de niet-officiële firmware van CHDK onder de kap. Als je ook een Canon Powershot hebt kan het leuk zijn om uit te vissen of je model ook ondersteund wordt (mijn A80 niet bijvoorbeeld) want er gaat een hele krachtige fotografische wereld voor je open : RAW trekken, scripten, time-lapsen (elke x seconden automatisch een fototje trekken), bracketing voor HDR, motion detection (snel genoeg om bliksem vast te leggen), macro/focus stacking (verschillende macro opnames met beperkte scherptediepte op verschillende focus afstanden combineren tot één macro met grote scherptediepte), custom grids (regel van de derden), histogram en zebraview (onder,overbelichte delen herkennen),... indrukwekkend en maar een beetje ongelooflijk hoe een klein stukje software al die dingen 'plots' mogelijk maakt. Je zou je beginnen afvragen waarom Canon (en de andere merken) dit niet gewoon altijd in hun toestellen proppen. Wordt zeker vervolgd.

Het gaat beter met de vlinders, de (abnormale) migratie van de noordafrikaanse distelvlinder nog buiten beschouwing gelaten. En de rupsen schijnen die trend te volgen. Eergisteren bij de zomersnoei bijna weer twee halve gevonden, gelukkig op tijd niet geknipt zodat ik deze ene (geheeld) nog eens aan de kinderen kon laten zien. Ze zag er een beetje gevaarlijker uit met haar stekels (dress to impress maar verder niets aan het handje?), blijkbaar van de dagpauwoog, toch ook geen lelijkaard... (Omdat het me stilaan begint te dagen dat ik ook zo'n papa-razzo begin te worden die zijn eigen kinderen stalkt voor kiekjes, eens eentje zonder één van de bengels)

[img: rups met stekels]

Dat doet me denken aan de rups op (folkfestival) Dranouter, de 'oude' kermisattractie die ik met Rosemarie deed (de wielen van de rups gaan op en neer, op en neer, op en neer ... ), gezellig samen onder de kap (met een kusje ahja).

Dat doet me denken aan het ongeval in Mol met de rups, wat me doet denken aan de tijd dat die 'oude' kermisattractie ook gewoon in mijn eigen dorp stond, en dat ik de 'kaartjesknipper' kende, en ook af en toe eens op en af mocht springen om de jetons te halen, ook weeral meer dan 20 jaar geleden... de tijd fladdert niet, hij vliegt.

No comments: