8.7.09

wij spelen een spel vanavond ... speelt u mee

Senseodozeke lag vandaag toch op de stoep. En de Canon A80 bleek nog terug te werken ook (bedankt Canon). ikke blij. Voor de lol even een oude Minolta lens achterstevoren tegen het camera'tje gehouden (reverse macro weet je nog) en warempel dat marcheert nog beter dan ik gehoopt had. Zo goed zelfs (het gaat hier dus over een eenvoudig oud compactcamera'tje, 'amper' vier megapixels aan boord, en een nog oudere minolta analoge (kit)lens gewoon los tegen de camera), dat er een verborgen wereld voor me openging.
Ik kan niet zonder meer inschatten hoe lang het geleden moet zijn dat Armand Pien onze avonden verblijde met het spelletje mini-micro-macro, maar die format overwint zonder enige twijfel alle tanden des tijds.

mini micro macro wat

U zegt het maar (het was me zelf nog nooit opgevallen). Als je het weet zonder te googlen (of door hier te spieken) dan mag je in mijn kwisteam, en dan haal en betaal ik de drank terwijl jij ons op kousenvoeten weer naar een volgende overwinning loodst.

Iemand de laatste tijd nog naar de punt van z'n Parker Rollerpen gekeken ?

rollerbalpointpen

Valt het op trouwens dat het rustig (en nat) is in de tuin ? Komkommertijd noemen ze dat zeker.


Update
An van de Volkssterrenwacht Armand Pien heeft dit even voor me opgezocht in het boek 'Goedenavond beste kijkers', uitgegeven door de Vereniging voor Sterrenkunde na het overlijden van Armand :

'Mini micro macro, 3 januari tot 27 mei 1983 (3 keer per week na het weerpraatje), en dan van 5 september 1983 tot 2 juni 1984.'

'Hij presenteerde met zichtbaar genoegen, in 1983 en 1984, maandenlang dit computerspelletje tot groot jolijt van de Vlaamse kijker.'

Nogmaals bedankt An.

6 comments:

bart said...

Ik wist wat het was, en wel zonder spieken. Maar ik twijfel of ik je team wel vervoeg want een béétje kwisser weet toch dat het niet Armand Pien maar Marc Van Poeke was die Micro-marco presenteerde! ;-)

the666bbq said...

ik vrees dat we hier in een kip of het ei situatie zijn beland, want ik gooi mijn geheugen er definitief uit als Armand Pien geen enkele mini-micro-macro op ons heeft losgelaten. Er zijn trouwens wel een aantal bronnen die minstens hetzelfde suggereren :

http://www.worldwidebase.com/bekendepersonen/armand_pien.shtml,
http://www.gva.be/Archief/guid/armand-pien-overleden.aspx?artikel=46a25be2-648a-4f67-a252-3b2df21c2526,
http://www.hbvl.be/Archief/guid/armand-pien-overleden.aspx?artikel=f04fdbc7-7fe7-49ce-a15d-73acdb3df13b,
http://log.krak.nl/wateenswas/e946.html,
http://forum.fok.nl/topic/777231/11/25

Eerlijk zoals altijd moet ik ook bekennen dat er ook een paar (minderheid) meldingen bestaan van een zekere Van Poucke, bv op destandaard.be en eigenwijzetuin of zoiets, maar met zo'n naam geef je toch al een beetje aan een keetzoeker te zijn ;-)

Dan maar de stok in het hoenderhok gegooid bij de bron (VRT toen nog zeker BRT), eens benieuwd wat daar van terugkomt. Ik kan Van Poucke chronologisch niet plaatsen, ik heb slechts 35 jaar registratie gearchiveerd dus als het daarvoor was dan wordt het sowieso niks; het zal alleszins geen zicht geweest zijn, macro op die bolle zwart/wit bokalen ;-)

Dus voorlopig word ik warm noch koud van uw coïtus, en zal de jury van de kwis het zacht-gekookt-ei-gezegd knap lastig krijgen...

the666bbq said...

aha ...

interview met Armand Pien !

http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=34290&tid=34290&exp=1

let vooral op de passage : "Eén job door het Macro-spelletje op de VRT te presenteren, dat overgenomen werd door een jong element"... (we weten allemaal wie dat jong element was natuurlijk)

Er mogen weer wat internet pagina's herschreven worden ;-)

(VRT, volkssterrenwacht, kmi en instituut Armand Pien voor niks wakker gemaakt, 't is da'k niemand van zijn direkte familie aan de lijn kreeg)

bart said...

Waarom ben ik in het geheel niet verwonderd dat uitgerekend jij herinneringen hebt aan het zijprojectje van een weerman die - naast het veelvuldig foutief voorspellen van het weer - zich in hoofdzaak bezig hield met het confronteren van de nietsvermoedende goegemeente met abberant gegroeide legumen die maar al te vaak sexuele conotaties opriepen. Heelder generaties televisiekijkende jeugd richting morele afgrond! Foei toch!

the666bbq said...

zou het daardoor gekomen zijn ?? Ik heb van An van het instituut Armand Pien trouwens een keurig lijstje gekregen van de optredens van Armand in zijn 'zijprojectje' dat toch twee jaar heeft geduurd voor die snotaap zijn speeltje overnam (afpakte??).

Ik kwam op flickr wel een aantal vreemde foto's tegen van legumineuze knotsen met enige verheerlijking aan het adres van Pien die ik niet helemaal kon volgen want weinig macro mee gemoeid, zelfs geen micro en nog altijd te voor mini (want die vergeet men blijkbaar altijd, Van Poecke zal mini niet goe genoeg gevonden hebben, de stoefer). Nu kan ik die foto's toch weer een beetje beter plaatsen; allez, uw team krijgt daarom nog een half punt op de vraag : "wie presenteerde mini-micro-macro" ;-)

Anonymous said...

Euh, het is een muntje? (en ik ben een dom blondje?)

Over Armand Pien laat ik jullie gezellig verder koffiekletsen. Ik ben van de afscheid-van-Pien-nemende generatie met 'Wo- wowowo - Liever Armand Pien'.

En de tuin: de komkommers groeien inderdaad veelbelovend. Voor de rest: na elke wandeling door de moestuin loop ik met de helft van de grond aan mijn botten weer buiten :-)