2.4.09

Viel me dat vies tegen ...

Niet de wilde planten-kwekerij, noch minder het fijne gezelschap (gelijkgezinde collega-bloggers) en allerminst het maal in 't zwarte schaap. Wie me kent hangt nu al druk te bellen met Caro om te vragen of het wel goed met me gaat; ik die tevreden een restaurant buitenkom, het komt niet zo heel vaak voor.
Nee, het afgelopen weekend valt alvast geen enkel verwijt ...

Niet gestoord door zomeruurwisselingen en zeker niet gehinderd door de langere dagen dacht ik eens wat achterstand in te halen in de moestuin. Maar dat viel dus vies tegen : de grond bleek het begin van de week nog veel te nat. Ik had eigenlijk al eerder moeten stoppen maar ik bedacht dat het niet slecht kon zijn voor het sussen van het geweten om toch al een paar rijtjes aardappelen in de grond te hebben. De rest van het (dringend-)todo-lijstje zal dus voor het weekend zijn (hoop doet leven). Binnen trouwens nog 'werk' genoeg. Potjes rollen en van die dingen ;-)

De natuur is een taai tante. Eén van de binnenwerkjes van de afgelopen week was dan maar eens 'grote kuis houden' in de wasplaats slash interim plantenkamer. Het weggooien van de mislukte (want vervroren) vijgenstekken stond nogal hoog op de lijst omdat die bakjes ondertussen vooral een luxehotel voor vervelende vliegjes waren geworden. Bij het buitenkeilen bleek er in één van de al weken verwaarloosde bakjes toch nog leven te zitten, de stek zelf was al bijna onherkenbaar verteerd.

    Dan maar wat tv kijken, afleveringen inhalen van tuinprogramma's die de digicorder doen vollopen :
  • BBC, vrijdag visdag (mossels) maar vooral ook Gardeners World dag, in het tussenseizoen vaak aangevuld met programma's van hetzelfde clubje.
  • BBC, maandag Grow Your Own Drugs, niet de cannabisteelt (hoor ik daar helaas?), maar de huisapotheek met kruiden/bloemen/wortels/fruit/... voor de late inpikkers : de 6-delige reeeks is wel bijna afgelopen denk ik. De tweede heb ik zelf gemist dus als iemand die op zijn harde schijf heeft staan...
  • jardins & loisirs, één van de betere vind ik zelf want daar doen ze tenminste de moeite om de meeste planten on-screen bij naam te noemen. Ik heb wel een lichte vorm van Noël-lacht-teveel-itis maar dat neem ik er graag bij.
  • BBC Prime, model gardens, waar de maquette centraal staat wanneer ze een tuin nieuw leven inblazen, de eerste op mijn lijst om blind te schrappen als de schijf weer bijna volloopt (waar het met soms drie nieuwe afleveringen per dag zelf aardig in bijdraagt)
  • TV5 Monde (France FR), Côté jardins, ook niet slecht, zeer gevarieerd van in de moestuin tot in de historische tuinen en alles daartussen, maar wel in 't frans frans dus soms wat moeilijker te comprehenseren.
  • TV5 Monde, Silence ça pousse !, ook een goeike, wat in de stijl van Côté jardins.
  • Van de sponsorzenders is Vitaya, Tuindromen met Mark nog ok, Groene vingers wordt niet opgenomen en ik kom er niet speciaal voor naar binnen maar als ik ergens ben en het staat op dan kijk ik wel eens door de bodem van het aperitiefglas mee.


Heb ik nog iets gemist ??

7 comments:

Anonymous said...

Bedankt voor het programma-lijstje. Ik kijk zo weinig TV, dat ik zelfs niet de moeite neem om in het programma-boekje te gaan zoeken wat me zou interesseren.

Anonymous said...

Euh... jardin et loisirs... welke dag en welke zender? Ik ben het niet gewend om programma-boekskes door te bladeren (zie eerder comment), en vind het dus zogauw niet...

the666bbq said...

zondag middag (14u) op RTBF (La1) en door de week nog af en toe een herhaling (woensdag ochtend geloof ik)

Anonymous said...

Jammer dat het bij jou nog zo nat is.daar hebben we hier geen last van.

Groetjes Thea

the666bbq said...

Het heeft zo z'n voor- en z'n nadelen. Ik ben verplicht een beetje later te beginnen, maar het duurt dan ook wat langer eer de grond te droog is (en dus wat langer eer ik evenzeer verplicht ben om met het gietertje te volgen denk ik dan).

Vorig jaar reed de boer zich geruime tijd vast in het aangrenzende maïsveld (op de blog vind je daar nog ergens een leuke foto van, minder leuk voor de boer in kwestie dat kan ik je wel vertellen) en gisteren zag ik in het dorp nog een boer ploeteren : de schaatsende achterwielen konden het maar niet winnen van de ploeg. Het stelt me enigszins gerust dat ik dus niet de enige ben ;-)

Maar ik heb toch maar besloten om, een beetje tegen de regels van de kunst van het lui tuinieren in, vanaf volgend jaar toch maar wat consequenter winterbedden aan te leggen zodat de grond wat sneller kan drogen...
De bedden die ik voor de afgelopen buienweken al had "opgeschud" lagen er ook behoorlijk bij.

zolang we maar in onze zand(leem)bak mogen spelen is 't goed he Thea ;-)

Dave said...

nice blog

the666bbq said...

thanks Dave ;-)